500 skoler er en let fortælling om friskoler. Her er små beretninger fra forskellige skoler: Christianshavns Døttreskole, Bogø Kostskole, Deutsche Privatschule Sonderburg og andre af landets friskoler. Hermed får læseren et spraglet billede af, hvad en friskole er, men der er flere træk der går igen. For eksempel er Grundtvig med i repertoiret på de fleste af skolerne. På Christianshavns Døttreskole er det dog på grund af en mindre konflikt – sproget i hans sange og salmer er simpelthen for vanskeligt for de yngste elever. Det fremhævede eksempel i bogen er nu Mads Hansens ‘Marken er mejet’, og anken er, at børnehaveklassen ikke ved, hvad georginer og bonderoser er for nogle størrelser. Lige den problematik kan godt undre. Der er masser af sange med blomsternavne, og måske kan man godt synge med, selv om man ikke har et billede af den præcise blomst. I Christianshavns Døttreskole betyder det, at lærerne skal overveje, om Grundtvig kan gøres mere læsevenlig, og hvilke sange de skal synge til morgensang. De supplerer derfor Højskolesangbogen med skolens eget sanghæfte der også rummer børnesange.
Bogø Kostskole har andre overvejelser. Her er der (i 2005) 80 kostelever og 120 dagskoleelever, og de lærere der er afdelingsledere i bo-afdelingerne skal først og fremmest støtte, lytte og skabe trygge rammer, som giver børnene indtryk af en velfungerende familie. Det er det, børnene har brug for, og en af eleverne fortæller da også, hvordan hun synes, hun har det godt og lærer mere med strenge regler og trygge rammer.
Der er flere andre skoler i bogen, og det man bemærker, er måske at de alle er forskellige og prioriterer vidt forskellige værdier og fag. Det er naturligvis det, der kendetegner friskolen, at den skiller sig ud fra folkeskolen og i eksempelvis tilfældet grundtvig-koldsk friskole gør langt mere ud af fortællingen som metode i flere fag. Men det kan også være en skole der lægger stor vægt på det kreative.
Bogen omfatter kapitler om realskoler, muslimske skoler, tyske mindretalsskoler – og der er et kapitel om friskolernes historie og de første friskolelærere. Layoutet er læsevenligt, og der er mange fotografier – mest af aktive elever. De fleste af teksterne er baseret på interviews, og det er med til at gøre bogen let, og konceptet bliver en slags ‘velkommen-til-vores-verden-brochure’. Det er fint nok, især hvis den er beregnet på de (forældre) der ikke kender friskolen i forvejen.
500 skoler – historie og historier
Frie Skolers Læreforening
89 sider
Frie Skolers Lærerforening
Udgivet: 2006
Birte Gam-Jensen