Friskolearkivet i undervisningen på Den frie Lærerskole
Når Friskolearkivet inddrages i læreruddannelsen, aktiveres og tydeliggøres de frie skolers historie og didaktik.
Af Mikkel Kjeldsen
Seminarielærer ved Den frie Lærerskole
Siden efteråret 2018, har der været arbejdet systematisk med at inddrage Friskolearkivet i undervisningen på Den frie Lærerskole. Både ved at arkivet anvendes direkte som del af et undervisningsforløb, og ved at arkivets ressourcer inddrages i planlægning og afholdelse af fælles foredrag m.m.
I det obligatoriske fællesfag: ”Fællesskabet” indgår arkivet som drivende kraft i et forløb om ”de frie skolers historie”. Således stifter alle studerende bekendtskab med arkivet i løbet af deres første studieår på Den Frie Lærerskole.
Forløbet om de frie skolers historie, er opstået med udgangspunkt i et ønske om at øge fokus på- og forståelsen af den tradition de studerende er en del af, og den praksis deres studie retter sig imod. Herunder hvordan denne tradition passer ind i den store nationale historie. Forløbet strækker sig periodemæssigt fra midten af 1800-tallet og op til i dag og kredser om centrale karakteristika ved den frie skolepraksis. Der dykkes for eksempel ned i temaer som fortælling og sang, ligesom der arbejdes med konkrete friskoler, hvis udvikling og historie er særligt godt beskrevet i arkivalierne. Hvert forløb rundes af med, at de studerende underviser hinanden i udvalgte dele af friskolehistorien.
Og her spiller arkivet naturligvis en særlig rolle. Den eksemplificering og konkretisering, der muliggøres ved at kunne bringe fysiske genstande og arkivalier ind i undervisningen, virker som middel til at levendegøre og anskueliggøre historien. Hvad enten det drejer sig om gamle fraværsprotokoller, gækkebreve fra Refsvindinge Friskole, læringsspil fra Ollerup Friskole eller jobopslag og ansøgninger, er resultatet det samme; de studerende forbløffes og forundres og suges direkte ind i historien. Friskolearkivets evne og villighed til at konkretisere historiens gang er ekstraordinær og med til at sætte rammen om et undervisningsforløb, der kan både mærkes og huskes. De studerende modtages med åbne arme og får lov til at gå interesseret og frit på jagt i de mange bunker, kasser og genstande.
Resultatet er et undervisningsforløb, der brænder sig fast på de studerendes nethinde. De husker, at de har været der, de husker oplevelsen af at få adgang til viden og perspektiver, de ikke havde med i bagagen. De husker hjælpsomheden, og de husker de undervisningssekvenser, de konstruerede i forløbet.
I skrivende stund er de studerende på årgang 2019 i gang med årets arkivprojekt. Inden skoleåret er omme, vil der således have været knap 150 studerende gennem arkivet. Projektet evalueres og udvikles løbende, i et samarbejde mellem studerende, underviser og Friskolearkivet. Og vil forhåbentligt kunne fortsætte og finde sin relevans i mange år fremover.
Mikkel Kjeldsen er uddannet på Københavns Universitet, med hovedfag i historie og sidefag i statskundskab. Har undervist 10 år i det almene gymnasium, primært på Slagelse Gymnasium. Har tidligere været ansat på Frederiksberg VUC, Ishøj Gymnasium, Frederiksberg Gymnasium og Næstved Gymnasium. Seminarielærer på Den Frie Lærerskole fra 2018.