Fortælletraditionen har lige siden de grundtvig-koldske friskolers begyndelse været en umistelig værdi. Hvad vi fortæller, hvorfor og hvordan vi fortæller, har været diskuteret i de forskellige ”friskoleblade” siden 1893. Nedenstående registrant viser samtlige artikler om fortælling fra 1893 til 2017.
Birte Fahnøe Lund
Artikler om fortælling i friskoleblade
Friskolens Tidende – udgivet af Klaus Berntsen
Har vi ikke stillet Sagen på Spidsen af En ”gammel” Friskolelærer. (Vedkommende er skeptisk i forhold til at udelukke historiebøger og kun ”tillade” fortælling af historie)
Torsdag den 2. februar 1893, nr. 5. Side 33 – 35
Hvad skal jeg fortælle for mine Smaabørn? (Spørgsmål fra en unavngiven familiefar med efterfølgende svar)
Torsdag den 27. april 1893, nr. 17. Side 137-139
Om Historieundervisningen i Friskolen af Jørgen Jørgensen Borup, leder ved Norup Friskole.
Torsdag den 27. Juli 1893, nr. 30. Side 241 – 242
Om Historieundervisningen af Jens P. Espersen (kommentar til Jørgen – Jørgensen Borups artikel i blad nr 30), Brudager Kile Friskole.
Torsdag den 10 August 1893, nr. 32. Side 262 -263
Mere om Historieundervisningen af Jørgen Jørgensen – Borup (Svar til Jens P. Espersen)
Torsdag den 31. august 1893, nr. 35. Side 291 – 292
Historieundervisningen i Friskolen af Olaf Nielsen (endnu en replik til diskussionen om, hvordan historieundervisningen bør være i en grundtvig-koldsk friskole)
Torsdag den 7. September 1893, nr. 36. Side 291 – 293
Om Lærebøger – af Amdi Jensen, Havdrup Friskole, august 1893 (Indhold om balancen mellem lærebøger og fortælling)
Torsdag den 14. september 1893, nr. 37. Side 297 – 299
Historieundervisningen af Jens P. Jespersen, Brudager Kile Friskole (”kampen” om hvordan historieundervisningen skal være fortsætter)
Torsdag den 21. september 1893 , nr. 38. Side 305 – 308
Bavnen
Religionsundervisning i Børneskolen af Hans Lund – Øster Åby Friskole.
Onsdag den 18. december 1912, nr. 51 9. årgang. Side 401 til 405
Lidt om Historie i Børneskolen af friskolelærer Margrete Dons, Refsvindinge den 1. juli.
Margrete Dons sondrer mellem 3 måder at undervise i historie: 1) At give Børnene historisk Viden. 2) at give dem så meget Kendskab til Historien, som det kræves for at blive regnet for et dannet Menneske, eller ogsaa 3) kan man gennem Historieundervisning hjælpe Børnene til at finde sig selv som Mennesker…
Torsdag den 1. august 1918, nr. 31. Side 483-488
Religionsundervisning i Friskolen af Johs. Elbæk. Om fortælling af bibelhistorie i friskolen.
Torsdag den 24. november 1921, nr. 47. Side 745-748
Et Par Ord om Eventyr af Klaus Bernntsen
Om værdien af at fortælle eventyr for børn.
Torsdag den 3. januar 192, nr. 1. Side 7 – 10
Eventyrfortælleren Peder Lausen af redaktør Rasmus Nielsen, Særslev Højskole.
Fortællingen om en formidabel eventyrfortæller
Torsdag den 10. januar 1924, nr. 2. Side 23-30
Fortællingens Kunst af N.M.R. Stenbæk.
Torsdag den 25. marts 1926, nr.12. Side 266 til 270
Fortællingens Kunst af J. Bæk, lærer. (Kommentar til Stenbæks indlæg med en beskyldning om at han giver Lærerene i den offentlige skole et spark)
Torsdag den 1. april 1926, nr.13. Side 307-308
Fortællemetoden af skolebestyrerinde C.C. Oppermann, Rødby. (Kommentar til ovennævnte indlæg med et ønske om at lærernes fortællinger ikke tager tid fra elevernes fortællinger baseret på lektier)
Torsdag den 8. april 1926, nr.14. Side 327-330
Fortællingens Kunst af N.M.R. Stenbæk. (Svar til Bæks beskyldning med henvisning til at han selv er for gammel til at sparke sine medmennesker og uddyber så at offentlige skoler slet ikke kan efterligne friskolers livsejendommelige fortællinger)
Torsdag den 15. april 1926, nr.15. Side 351-352
Fortællingens Kunst – Fortællemetoden af Kristian Mejlbjerg, Rynkeby Friskole. (Kommentar til skolebestyrerindens indlæg og de andre ovenstående med en indrømmelse at at “vi Friskolelærere alle, mere eller mindre, fusker med Kunsten”)
Torsdag den 22. april 1926, nr.16. Side 378 til 382
At fortælle eller at oplæse et Eventyr af N.M.R. Stenbæk.
Torsdag den 29. september 1932 , nr. 39. Side 772 til 773
Om Historieundervisning af Kristian Mejlbjerg, Rynkeby Friskole.
Torsdag den 1. februar 1940, nr. 5. Side 71 til 74
Intet Danmark uden Grundtvig. Ingen Grundtvig uden den Barneskole, hvor Sagnets Billedtale har Vinger. af Holger Schrøder, hvor han bl.a. skriver om fortælling af sagn, bibelhistorier og danmarkshistorie inspireret af Grundtvigs oplysningstanker:
Citat: “For menneskelivet er sagnets tale en nødvendighed (…) man fristes næsten til at tro, at Vestens mægtige var meget interesserede i trælle, ja da burde sagnet omgående forbydes og alle de lærere, der ejer fortællekunstens nådegave, skydes eller i det mindste forvises til Sibiriens ødemarker. Men vi, der af Grundtvig har lært, at mennesket er i Guds billede skabt med levende Ord på tunge, så vi mellem træer og dyr med guder kan tale og sjunge, vi må aldrig standse vores bestræbelser for at skaffe sagnets billedtale de bedst mulige forhold at virke under, nemlig i frie af kontormaskineriet uafhængige skoler” (s. 378)
Torsdag den 5. juni 1941, nr. 23. Side 353 til 360. (Fortsættes side 369 til 378)
Hvorfor fortæller vi Historie for Børnene? af Sigurd Brandt Hansen, Lørup Friskole.
Torsdag den 3. september 1942, nr. 35. Side 554 til 557
Det levende Ord af Karl Kjeldsen, redaktør af Bavnen.
Torsdag den 13. april 1944, nr.15. Side 237 til 240
Hvorfor fortæller vi historie for børn og unge? af Sigurd Brandt Hansen, Lørup Friskole.
Torsdag den 4. januar 1951, nr.1. Side 7 til 12
Om at fortælle og læse for børn af Jørgen Jensen.
Torsdag den 22. januar 1953, nr. 3. Side 33 til 38
Morten Jensen – Den gamle Friskolelærer og Eventyrfortæller af P. Krogh Damgaard.
Torsdag den 4. juni 1953, nr.16. Side 243 til 250
Friskolens Tidende
Det levende ord og lerklumpen af Christen Christensen, lærer i Fjaltring.
Den 21. november 1968, nr. 23. Side 393 til 400
Sproget og virkeligheden af højskoleforstander ved Grundtvigs Højskole, S. Haugstrup Jensen.
Den 18. september 1969, nr.19. Side 297 til 306. Artiklen fortsættes i nr. 12, udgivet den 2. oktober 1969 fra side 321 til 326
Friskolebladet
Friskolens opgave af frimenighedspræst; Niels Thomsen, Ryslinge.
Torsdag den 13. januar 1972, nr.2. Side 17 til 27
Fortidens fremtid af Johs. Nielsen, Den frie Lærerskole, Ollerup.
Den 26. januar 1978, nr.2. Side 17 og 18
Kravet om fornyelse af Erik Vedstesen, Haubro Friskole
Den 23. februar 1978, nr.4. Side 41
Fortællingen skal være ens egen af Friskolebladets redaktør, Lars Skriver.
Den 9. marts 1978, nr. 5. Side 58
At fortælle naturhistorie af Friskolebladets af redaktør, Lars Skriver.
Den 11. april 1979, nr. 8. Side 111
Fortælle”kunst” af tidligere leder ved Refsvindinge Friskole, Johannes Garnæs Pedersen.
Den 23. maj 1979, nr.11. Side 160
Folkelige fortællere af universitetslærer og forældre ved Rudme Friskole, Knud Bjarne Gjesing.
Den 5. februar 1987, nr. 3. Side 36 – 37
Grundfortællingen af valgmenighedspræst Claus Kaas Johansen.
Den 2. april 1987, nr. 7. Side 116
Folkelige fortællere – En fortæller af Guds nåde af universitetslærer og forældre ved Rudme Friskole, Knud Bjarne Gjesing.
Den 18. april, nr. 8. Side 138 – 140
Fortællingen – en ny ideologi? af højskoleforstander Niels Højlund, Ry, skriver i ”Dansk Kirketidende” 15/87 bl.a..
Den 27. august 1987, nr.15. Side 273
Hvad børn har brug for – og hvad de har evner til af undervisningsminister Bertel Haarder. ”Jyllandsposten”, hvor han den 21/8 bl.a. skriver: I dag taler vi ikke om “åndelig vækst” men om “personlig udvikling” (…) Spørgsmålet er om vor skole i tilstrækkelig grad tager hensyn til det børnene er bedst til (…) Fortælling er en ædel kunstart, som bør indføres på seminarierne som led i den næsten fordobling af dansktimerne, der nu er blevet resultatet af et udviklingsarbejde under professor Torben Brostrøms ledelse.
24. september 1987, nr.17. Side 299 – 300
Hvilke fortællinger er gode? af Niels Jørgensen.
24. september 1987, nr.17. Side 301
Folkelige fortællere – Folkelighed og fortællekunst af Knud Bjarne Gjesing, forældre ved Rudme Friskolebladside.
23. juni 1988 , nr.13. Side 226 – 229
Noget om fortællingen i friskolen af Ernst Kr. Larsen, leder ved Gudenådalens Friskole.
Den 5. maj 1989, nr. 9. Side 132 – 142
Vejledning i at fortælle. Undervisningministeriets temahæfte om fortælling i skolen af redaktør Lars Skriver Svendsen.
Den 11. april 1990, nr. 8. Side 155 -118
Friskolelærerens opgave af Kirsten von Müllen. Artiklen forholder sig bl.a. til brugen af det levende ord i undervisningen.
Den 14. november 1991, nr. 21. Side 351 – 353
Fortæl – også skønlitteratur af Preben Christoffersen.
Den 7. oktober 1993, nr. 18. Side 343 – 345
At fortælle en god historie. Interview med højskolelærer og omrejsende fortæller Erik Lindsø. af redaktør Lars Skriver Svendsen.
Den 30. november 1995, nr. 22. Side 375 – 378
Peters fortælling. Anmeldelse af Peter Madsens tegneserie om ”Menneskesønnen” af Carsten Oxenvad.
Den 14. december 1995, nr. 23. Side 392 – 394
Sætter vi pris på fortælling. Debatoplæg om fortællingens rolle i friskolen af redaktør Lars Skriver Svendsen.
Den 4. januar 1996, nr. 1. Side 11
At sætte pris på fortællingen. Svar til Lars Skriver Svendsens debatoplæg i nr. 1 af Søren Mejlbjerg.
Den 18. januar 1996, nr. 2. Side 21
En fortælling om fortællingen. Der var engang….sandt eller falsk – dette er en fortælling af Bjarne Højlund.
Den 26. marts 1998, nr. 6. Side 93
Vi fortæller verden. Om fortælling til morgensamling på Mariendal Friskole af skoleleder Anders Blom Salmonsen.
Den 23. april 1998, nr. 8. Side 127
En genfortælling. Grundtvig – koldsk friskole i det senmoderne samfund af Thorstein Balle.
Den 13. januar 2000, nr. 1. Side 13 – 14
Derfor fortæller vi af Palle Pors, Leder ved Ferritslev Friskole.
Den 1. marts 2001, nr. 4. Side 59
Fortællingen er gået ud af skolen. Anmeldelse af Hans Hauges artikel i det nyeste nummer af ”Tidsskriftet”, der udgives af lærere og studerende ved Den frie Lærerskole i Ollerup.
Den 10. maj 2001, nr. 9. Side 154
Fortællingen ned på jorden. Vi kan alle fortælle. Leder af redaktør Lars Skriver Svendsen.
Den 31. januar 2002, nr. 2. Side 20
Friskolebladets fortællekursus: Hvordan man forbereder en fortælling af Ulf Ärnström.
Den 31. januar 2002, nr. 2. Side 21 – 23
Friskolebladets fortællekursus: Fortællingens byggesten af Ulf Ärnström.
Den 28. februar 2002, nr. 4. Side 59 – 62
Friskolebladets fortællekursus: Rum og rammer for fortællingen af Ulf Ärnström.
Den 27. marts 2002, nr. 6. Side 100 – 102
Fortælling på Odense Friskole af Bent Hansen, lærer på Odense Friskole.
Den 11. april 2002, nr. 7. Side 125 – 127
Friskolebladets fortællekursus: Fortælling i hverdagen af Ulf Ärnström.
Den 20. juni 2002, nr. 12. side 223 – 225
Fortælling på Odense Friskole. Man lærer kun at fortælle ved at fortælle af Bent Hansen, lærer på Odense Friskole.
Den 29. august 2002, nr. 13. Side 252 – 254
Fortælling som erkendeform af Ole Pedersen cand. pæd., forfatter og forstander på Den frie Lærerskole fra 1994 – 2002.
Den 26. september 2002, nr. 15. Side 290 – 291
Den lille fortælling af tidligere redaktør af Friskolebladet, Lars Skriver Svendsen.
Den 13. marts 2003 , nr. 5. Side 87 – 88
Fag, fortælling og mundtlighed 1. del af Carsten Oxenvad, lektor på Skårup Seminarium og leder af Videns- og Studiecenter for Fri Skole.
Den 25. september 2003, nr. 16. Side 306 – 308
Fag, fortælling og mundtlighed 2. del af Carsten Oxenvad, lektor på Skårup Seminarium og leder af Videns- og Studiecenter for Fri Skole.
Den 9. oktober 2003, nr. 17. Side 322 – 324
Fortælling i ord, lyd og billede, om børns fortællinger af Lene Bækhøj, lærer, Lise Seir Petersen, keramiker og Hanne Dahl, grundtvigsk frimenighedspræst.
Den 6. november 2003, nr. 19. Side 358 – 359
Den flerstemmige fortælling af Mogens Krabek, skoleleder ved Bordings Friskole.
Den 24. november 2004, nr. 19. Side 420
Evald Tang Kristensens syn på eventyr og historier. Replik til tidens politik, kultur og samfund af Ole Pedersen cand. pæd., forfatter og forstander på Den frie Lærerskole fra 1994 – 2002.
Den 2. februar 2005, nr. 2. Side 49
Hvorfor fortæller vi eventyr for børnene? Af Marianne Asmussen, forælder ved Ryslinge Friskole.
Den 16. marts 2005 , nr. 5. Side 104 – 107
Danmarks største fortællefestival afholdes på Lejre Forsøgscenter i pinsen. Annoncering med festivalens program.
Den 24. maj 2006, nr. 9. Side 216
Sprællevende ord af efterskolelærer Vagn Sohn, Levring Friskole.
Den 10. januar 2007, nr. 1. Side 7
Tirsdag morgen med Steff. En personlig fortælling til morgensamling på Trelleborg Friskole med udgangspunkt i Steff Eilertsens barndom af redaktør Claudi Clausen.
Den 21. maj 2008, nr. 9. Side 215 – 217
Barndomshistorier for voksne – fortæl din historie så andre kan komme i tanker om deres egen – af redaktør Claudi Clausen.
Den 21. maj 2008, nr. 9. Side 218 – 219
Artikelserie om Fortælling og Fortællere 1. afsnit. Fortælling er en sær undtagelsestilstand – For digteren og performeren Jens Blendstrup handler fortælling om at være i tvivl. Og om at bringe i tvivl af Peter Borberg og Asbjørn Lauritsen.
Den 21. august 2009, nr. 13. Side 308 – 310
Artikelserie om Fortælling og Fortællere 2. afsnit. Vi bærer alle rundt på en stor fortælling – en historie er som vin. Den gode bliver bedre og bedre som tiden går, siger skuespilleren og historiefortælleren Vigga Bro af Peter Borberg og Thorsten Asbjørn Lauritsen.
Den 4. september 2009, nr. 14. Side 334 – 336
Artikelserie om Fortælling og Fortællere 3. afsnit: Kunsten at investere sig selv – Formularhumor og skolelærere med stivnet vanetænkning keder Elias Ehlers til bevidstløshed. – Storytelling handler om at sætte det autentiske og selvoplevede i frit spil, lyder ordene fra Danmarks nye stand-up komet – af Peter Borberg og Thorsten Asbjørn Lauritsen.
Den 18. september 2009, nr. 15. Side 360 – 362
Artikelserie om Fortælling og Fortællere 4. afsnit: Der skal sgu farve på sandheden – står valget mellem den faktuelle, korrekte historie og myten, er journalisten og storytelleren Kurt Thyboe ikke et sekund i tvivl: – Fortæl Myten – af Peter Borberg og Thorsten Asbjørn Lauritsen.
Den 2. oktober 2009, nr. 16. Side 386 – 388
Artikelserie om Fortælling og Fortællere 5. afsnit: Fortælling skal ikke iscenesætte læreren – Det er historien, der er i centrum, ikke fortælleren, når der fortælles på friskolen siger Bent Hansen, lærer på Odense Friskole – af redaktør Claudi Clausen.
Den 16. oktober 2009, nr. 17. Side 410 – 412
Fortællingens lys, drift og kraft – I Sønderjylland blev det for alvor klart for Kold, at fortællingen er det krydderi, der kan skabe mening for børnene i deres skolegang – af Ivan Klarskov Nielsen, lærer og journalist.
Den 6. november 2009, nr. 18. Side 428 – 430
Artikelserie om Fortælling og Fortællere 6. afsnit: Du skal fortælle historien, som om den blev fortalt for første gang – ved at få fortalt om historien, græsk og nordisk mytologi træder man ind i en kulturarv, siger skoleleder ved Frederiksberg Friskole Ingerd Auken – af Claudi Clausen.
Den 6. november 2009, nr. 18. Side 432 – 435
Fortællingen i naturfagsundervisningen – ”best practice” er levende vekselvirkning – af Kaj Smedemark. Lektor cand. scient. University College i Sydjylland. Lærerafdelingen i Haderslev.
Den 7. maj 2010, nr. 8. Side 20 – 23
Den levende fortælling på Høve Friskole af Claudi Clausen.
Den 3. september 2010, nr. 13. Side 6 – 9
Små oplysende, finurlige og tankevækkende mundtlige indlæg til morgensang af Bent Hansen, lærer ved Odense Friskole.
Den 3. september 2010, nr. 13. Side 10 – 11
Små oplysende, finurlige og tankevækkende mundtlige indlæg til morgensang af Bent Hansen, lærer ved Odense Friskole.
Den 17. september 2010, nr. 14. Side 10 – 11
Lad eleverne fortælle – Bryd de voksnes monopol på den mundtlige fortælling af Bent Hansen, lærer ved Odense Friskole.
Den 21. januar 2011, nr. 1. Side 8 – 9
Den dyrebareste skat – om fortælling af Brita Haugen, lærer ved Vestjyllands Højskole og grundlægger af Danmarks første fortælleskole.
Den 27. april 2012, nr. 7. Side 30
Når Grundtvig går online – kan Grundtvigs tanker om ”det levende ord” i den mundtlige samtale transformeres til en 2013 – digital virkelighed? Friskolebladet går den virtuelle dialog efter i sømmene – af Peter Borberg, mag. art. & journalist.
Den 20. september 2013, nr. 13. Side 13-14
Replik til Peter Borbergs artikel i Friskolebladet nr. 13. 20. september 2013: Levende ord – af Stephen Mønsted, cand. mag. og medlem af Friskolebladets bladudvalg.
Den 18. oktober 2013, nr. 15. Side 18 – 19
Hvorfor vi stadig fortæller nordiske myter – Om sikkerhedstrang og den kærlighed som gi’r os mod til at aflive bekymring – af Thor Anthony, lærer ved Hanstholm Friskole.
Den 18. oktober 2013, nr. 15. Side 16 – 17
Det levende ord – Leder af redaktør Claudi Clausen.
Den 19. juni 2014, nr. 6. Side 2
Fortælling med levende ord og krop – program for fortællefestival på Nørre Vosborg.
Den 19. juni 2014, nr. 6. Side 21 – 22
Hvorfor fortælle mundtligt i en multimedieverden? Interview med Marianne Josefsen rolle og betydning af redaktør Claudi Clausen.
Den 19. juni 2014, nr. 6. Side 22 – 24
Fortællingens nye fællesskaber af Anette Bøtter-Jensen, Hanne Kirk og Bent Hansen, lærere i fortælling på Den frie Lærerskole.
Den 18. september 2014, nr. 8. Side 24 – 25
Alle tiders fortællinger – program for fortællefestival på Nørre Vosberg.
Den 27. august 2015, nr.7. Side 34 – 35
Fortællingens væsen af Maria Boesen, tidligere friskolelærer, cand. pæd. i dansk og journalist.
Den 17. december 2015, nr. 11. Side 26 – 29
Om fortælling – Interview med Saskia Haas, lærer på Rudolf Steiner Skolen i Odense. Interview med Mogens Krabæk, lærer på Bordings Friskole. Interview med Serife Demir, lærer på Sjællands Privatskole. Interview med Paw Møller, lærer på Frederiksberg Friskole af Birte Fahnøe Lund og Lis Toelberg
Den 26. marts 2016, nr. 3. Temanummer om Christen Kold, 200 år. Side 34 – 37
Børns fortællinger i æstetiske læreprocesser af Tina Houmand Mortensen, underviser i dansk og drama på Lilleskolen, Gudenåskolen, Ry, stud. PD i Drama.
Den 23. juni 2016, nr. 6. Side 23 – 25
Fortælledag på Nyborg Slot. 200- året for Kolds fødsel – fejret på Grundtvigs fødselsdag den 8. september af redaktør Claudi Clausen.
Den 22. september 2016, nr. 8. Side 18-19
Birte Fahnøe Lund