Indbydelse til konferencen: Grundtvig og skolen, der sammen med temanummeret for tidsskriftet Uddannelseshistorie om Grundtvig og skolen bliver den hidtil mest samlede konference om N.F.S. Grundtvigs indflydelse på skolen.
Fra pressemeddelelsen ved udgivelsen af Uddannelseshistorie:
”Dette års Uddannelseshistorie er i anledning af 150-året for N.F.S. Grundtvigs død viet til et temanummer om Grundtvig og skolen. I en række videnskabelige artikler viser førende forskere, hvilken rolle Grundtvig og hans arvtagere spillede for udviklingen af de vigtigste skoleformer i Danmark fra midten af 1800-tallet til i dag.
Dette er den første samlede fremstilling af Grundtvigs betydning for det danske uddannelsessystem og bringer meget nyt til torvs inden for såvel Grundtvigforskningen som for uddannelseshistorien.
Temanummeret bidrager desuden til debatten om, hvad der udmærker den grundtvigske pædagogik og det danske uddannelsessystem i fortid, nutid og fremtid og er således af interesse for såvel historikere som skolefolk”.
Og her er muligheden for deltagelse i konferencen, hvor de væsentligste hovedpunkter bliver fremtrukket af forskerne, der har bidraget til temanummeret for Uddannelseshistorie.
Tilmelding samt program for konferencen ses her.
Venligst
Birte Fahnøe Lund, Cecil Christensen, Lis Toelberg og Carsten Oxenvad – forfattere for Friskolearkivet til Uddannelseshistorie til artiklen: Grundtvig og Friskolen.