Dokumentation COVID-19
Hanne Ørskov Andersen, skoleleder på Bøvling Friskole fortæller her om, hvordan de klarer den meget anderledes undervisning/planlægning på Bøvling Friskole. Tusind tak Hanne for dit indlæg!
Vi vil bede dig fortælle om:
1. Hvordan var din umiddelbare reaktion på lukningen af skoler – og en stor del af samfundet i øvrigt?
Jeg syntes, det var fornuftigt at lukke ned, selv om det kom meget pludseligt.
Vores forældre var lynhurtige til at beholde børnene hjemme, allerede torsdag havde vi kun få børn i skolen.
2. Hvilke overvejelser gjorde du dig i forhold til den undervisning og læring, du de næste uger skulle give børnene på afstand?
Vi fik hurtigt lavet en nødplan, hvor vi underviste både virtuelt og via ugeplanen. Børnene sendte lektierne til os lærere.
3. Hvilke opgaver valgte du, at eleverne skulle arbejde med i dine fag?
Jeg fandt små opgaver, de kunne lave derhjemme i billedkunst.
I matematik i 7.kl, gik vi over til virtuel undervisning via Cisco Webex. De arbejdede med en problemregning, og de misforstod mig, da jeg skrev, de skulle sende det, de havde lavet hver dag, så jeg modtog både lørdag og søndag. Det var virkelig arbejdsomme elever. Det fik vi så rettet til de tre gange om ugen, jeg har matematik med dem. Fordi vi kørte virtuelt kunne vi også tale om opgaverne, så de kunne få hjælp. De kunne også se skærmen, hvis der var behov for det. Når timen var ovre, gik jeg, så kunne de tale sammen. De nød de.
4. Hvordan kommunikerer du med børn og forældre?
Alle klasselærere ringede rundt til eleverne mindst en gang om ugen, så vi kunne holde kontakten til børn og forældre.
Jeg klarede det over Cisco Webex og telefonen.
5. Hvordan har I på skolen samarbejdet og kommunikeret?
Lærerne har talt sammen over Skype og Cisco, og vi har mødtes med afstand, nogle få stykker ad gangen.
Vi har også mailet eller telefoneret en del sammen.
6. Hvordan har du støttet de børn og forældre, der havde særlige
vanskeligheder med løsning af opgaver – og med isoleringen i
almindelighed?
De forældre og børn har vi haft ekstra kontakt med, så vi kunne sikre, de var med og trygge i alt der her.
7. Hvordan ”genåbner” du/I undervisningen, så børnene stadig kan føle sig som en del af et fællesskab?
Vi har kun op til 11 elever i klasserne op til og med 5.kl, og da de største klasser undervises virtuelt, har vi delt skolen op i tre afdelinger. I hver afdeling er der to klasser, som har frikvarterer forskudt. De har eget toilet og to håndvaske pr klasse.
De leger fint sammen – på afstand. Nye lege findes frem, som er gode i den henseende. Vi gør meget for at de skal føle sig trygge.
Vi har få børn, der ikke er i skole, grundet sårbare forældre, den ene, der bor i byen, kan være lidt med, når vi er ude, så vi går ned til dem og sidder i haven på afstand, så han også kan være med.
Det er sværere med de børn, der bor langt væk, og ikke får virtuel undervisning.
8. Fortæl meget gerne om dine holdninger, ideer, refleksioner om den helt særlige tid, vi er en del af i forhold til nye fællesskaber, virtuelt som fysisk. Der er ingen tvivl om, at kreativiteten blomstrer, og måske er der positive muligheder på den anden side af COVID-19?
Vi har talt en del om det med at lave små film til børnene om et emne, det kan man sagtens bruge i alm. undervisning.
De kan se den igen, hvis de har behov for forklaringen en gang til.
Jeg tror, at vi alle bliver mere opmærksomme på fællesskabet, som vi alle har savnet, mens vi har skullet være hjemme.
Vores forældre har været gode til at holde børnene hjemme, så de ikke smittede hinanden. Enkelte børn har svært ved at huske det, men vi er heldige at have et kæmpe udeareal, som vi kan bruge, så vi har gode fysiske forhold. Hvis de store kommer i skole efter 10. maj, bliver det vanskeligere at holde børnene adskilte. Men til den tid, har vi meget mere erfaring, så det skal vi også nok løse.
Med venlig hilsen
Hanne Ørskov Andersen, skoleleder på Bøvling Friskole