Det er så smukt!
– grundlovens paragraf 76 har skabt en stor mangfoldighed, den skal vi værne om.
Som I ved, så er Friskolearkivet stedet, hvor vi bevarer og formidler et væsentligt stykke danmarkshistorie – nemlig historien om 1800-tallets folkelige bevægelse, og hvad der siden hændte …
I de brune arkivæsker fortælles historie om stærke, modige og initiativrige mennesker, der ofte helt uden livline sprang ud på dybt vand og oprettede friskoler og andre frie initiativer til gavn og glæde for dem selv – hvad giver større livsindhold end at kæmpe for det, man tror på? Og til gavn for et stort antal børn/elever, der fik skoletaskerne fyldt op med livsduelighed, så de var klar til at drage af fra hjem og skole lige som Ole: ”Stak så Ole en dag i trav”…
Jeg er i denne tid ved at invitere nye friskoler til at blive støtteskoler for Friskolearkivet, og det har bragt mig langt ind på skolernes hjemmesider. Og igen slår det mig, hvor forskellige – og hvor skønne og mangfoldige friskoler vi har – det har vi sagt så tit, ligesom vi også så ofte har bestyrket hinanden i, at vi skal fortælle den gode historie. Og måske er tiden lige nu til, at vi fortæller den gode historie endnu oftere?!
Og samtidig med at drive friskoler kunne de mange friskoler endda op igennem historien inspirere andre skoleformer, der kunne inspirere direkte tilbage igen – en gensidig inspiration, der er væsentlig, så vi ikke falder i søvn bag eget skolegærde!
Læs de små udpluk fra skolernes hjemmesider herunder og kig ind på hjemmesiderne, hvis I er blevet inspireret, for dér er mange gode historier!
Venligst Lis Toelberg
– Vi mener, at hver elev har ret til at opnå kundskaber og færdigheder i eget tempo. Mennesker er forskellige og det er deres læringshastighed også. Den hurtige elev må ikke bremses, og den langsomme skal have den tid, det tager. (Kildeskolen i Valby).
– Barneårene er begavet med åbenhed, tillid, bevægeglæde, udforskertrang og lærelyst. Dette er egenskaber, som kan bevares og plejes gennem opvæksten, således at de også vil eksistere i voksenalderen. For steinerpædagogikken er det et centralt motiv, at elevens udvikling og læring bistås på en sådan måde, at barneårenes rent menneskelige kvaliteter kan forblive en kilde til kraft og inspiration hele livet. (Michael Skolen)
– Det er de voksnes ansvar, at skabe et miljø omkring klassen, hvor børnene trygt kan fortælle om deres glæder, sorger og bekymringer. En ordning med “venskabsklasser” inden for skolen, giver de mindre børn en positiv kontakt til de store børn, ligesom emnearbejdet på tværs af klasserne sikrer, at vi kender hinanden og dermed har ansvar og omsorg for hinandens trivsel.
De bygningsmæssige rammer tilstræber vi at indrette så hjemligt og lidt institutionspræget som muligt. Klassernes opholdssted skal være indrettet hyggeligt og æstetisk, et arbejde som børn og voksne hjælper hinanden med og har et fælles ansvar for. (KonTiki)
– Der er brug for alle forældres indsats. Derfor er du med til at holde skolens traditionelle fester, deltage i samarbejdet omkring dit barn og om klassen, for du er også vigtig, når det drejer sig om de andre børns trivsel. Har nogen brug for en legeaftale eller har et barn brug for lidt ekstra omsorg, så hjælper vi hinanden, og også forældre træder til og gør en forskel. (Sofiehøj Friskole)
– Vinde Helsinge Friskole er en Grundtvig-Koldsk skole. Vi bygger på det grundtvigske menneskesyn og de koldske skoletanker. Det afspejler sig ikke bare i helt håndgribelige ting fortælling og sang men ikke mindst i måden at være sammen på. Selvom det er længe siden Grundtvig og Kold lagde deres tanker frem og der er sket meget i verden siden, er der stadig vigtige ting at holde fast i. Det er bl.a. det at samtale om tingene, at ville udvikle “hele” mennesker og at være til stede i det man gør. (Vinde Helsinge Friskole)
– Mennesker er forskellige i kulturer og levevis. Skolen skal give eleverne forståelse og indsigt, således at de udvikler både tolerance og respekt. Eleverne skal være åbne for andres tanker og synspunkter, og kunne føre en respektfuld omgangsform i forhold til andre mennesker på tværs af kulturelle, religiøse, sociale, etniske og kønsmæssige forskelle. Undervisningen skal tilrettelægges således, at der tages hensyn til elevernes kulturelle baggrund.
Skolen skal gennem sin kultur og undervisning opdrage eleverne til at kunne forstå og deltage i et demokratisk samfund. Eleverne skal kunne forstå, respektere og bruge de pligter og friheder, som er forbundet med at leve i et demokratisk samfund. (Høje Taastrup Privatskole)
– Der er en høj grad af åben og gensidig kommunikation elever, forældre og medarbejdere imellem med henblik på, at parterne kan bidrage til børnenes udvikling. Lærerne orienterer forældrene om arbejdet med klassen og om barnets og klassens udvikling. Forældrene orienterer lærerne om forhold af betydning for skolegangen. Skolen støtter forældrene i at samarbejde om at skabe gode rammer for klassens trivsel og børnenes udvikling. (Højby Friskole)