Arkivalierne skal ses i arkivet, men når de udfoldes af gode og vidende formidlere med årvågne studerende som tilhørere, så lever de fuldt ud!
I løbet af november og december 2020 havde vi et af de to årlige undervisningsforløb af 1. årgangsstuderende fra Den frie Lærerskole. Det var denne gang om muligt ekstra glædeligt, hvilket skyldes, at det med Covid-19 alligevel kunne gennemføres, det var stærkt opløftende!
De studerende fik fortællinger om Grundtvig og Kold og et par timers “forelæsning” om historien, traditionen og Friskolearkivet. Efterfølgende samarbejdede de i grupper med følgende temaer: sangtraditionen, morgensang/samling, årshjulet – friskolens traditioner, fortælletraditionen og Christen Kold. Med udgangspunkt i temaerne udarbejdede de studerende et undervisningsforløb for klassens øvrige elever. Det var så fint at se, hvor forskellige og inspirerende forløb de udviklede.
Den 26. november havde vi besøg af Per Ølholm, redaktør af Magasinet Friskolen. Per var med under oplægget i foredragssalen og fik efterfølgende præsenteret Friskolearkivet. Det dannede grundlag for en fin artikel, som kan læses i: Magasinet Friskolen, december 2020 s. 40-45. Tak for dit besøg Per, og det glæder os, at du har fået så mange nuancer med i artiklen om Friskolearkivets mangfoldige virke.
Arkivaliernes stemme …
For år tilbage oplevede jeg Cecil Christensen fortælle i 3½ time for en studerende fra DPU, der havde sat sig for, at udarbejde sit afgangsprojekt og et delprojekt ud fra temaet den folkelige bevægelse fra bevægelsens begyndelse over virkningshistorien! Aldrig har jeg oplevet så grundig og vidende en præsentation begyndende med de stærke jyder med en klar rød tråd og op igennem friskolehistorien til de senest oprettede friskoler (jeg måtte desværre ikke optage fremstillingen, ellers havde jeg gjort det). Det var mageløst, og den studerende kunne ikke have klaret sig bedre på bundlinjen!
Og når Birte Fahnøe og jeg står foran en ny flok studerende, så glæder jeg mig hver gang til at se (kropssproget er vigtigt!) og høre Birte fortælle om ”Den lille Maren” eller historien om Peder, der ved overhøring af præsten ikke ville stave til æg – fortællingen, der udmunder i, at Peders mor sagde: ”Drengen fejler ikke noget på forstanden, men han skal have undervisning på en helt anden måde!” – og så oprettede forældrene en friskole!
Den levende fortælling, som Birte formidler, er en fryd for øjet og en liflen for øret (Nissebanden) og et boost til hjernen (Toelberg). Det er helt specielt at opleve, hvordan de studerende fra venlig nysgerrighed efterhånden bøjer sig frem og bliver opslugte – arkivaliernes levende stemme skaber historisk sammenhængskraft!
Vi kommer gerne ud til jer, hvor I nu er, og formidler arkivalierne med levende fortælling, hvis kalenderen og Covid-19 tillader det.
Venlig hilsen Lis Toelberg