Beretning fra Line Mundbjerg lærer i 4. kl. på Grønbjerg Friskole
1. Hvordan var din umiddelbare reaktion på lukningen af skoler – og en stor del af samfundet i øvrigt?
Jeg tænkte VILDT! Jeg havde hørt om situationen i andre lande og tænkt, at det kunne blive alvorligt. Men at det kom så pludseligt, havde jeg ikke set komme!
2. Hvilke overvejelser gjorde du dig i forhold til den undervisning/læring, du de næste uger skulle give børnene på afstand?
Jeg synes det var svært at nå alle – eleverne i min klasse er meget forskellige og jeg plejer i løbet af dagen, at kunne graduere opgaverne lidt, så ikke alle nødvendigvis skal lave det samme og lige meget. Der er nogle børn der kommer fra hjem med meget opbakning og andre, hvor ressourcerne hjemme heller ikke er så store. Jeg følte et stort ansvar for ikke at tabe de ’svageste’.
Jeg er lærer i en 4. klasse. Jeg endte med at sende små video’ er ud til eleverne, hvori jeg prøvede at forklare ugens arbejde, som jeg ville have gjort det foran klassen.
Selvom jeg normalt ikke er fortaler for, at børn skal have mobiler og computere, følte jeg det svært netop at skulle undervise i 4. klasse, da stort set al kontakt er gået igennem forældrene. Her kan jeg fornemme, at de ældre klasser har nemmere ved det, da alle er på de sociale medier.
3. Hvilke opgaver valgte du, at eleverne skulle arbejde med i dine fag?
(Dansk). Jeg tog udgangspunkt i de bøger vi allerede arbejder i med klassen. Herudover bad jeg dem om at læse hver dag og se ultranyt.
4. Hvordan kommunikerer du med børn og forældre?
Via forældrene på fælles mail, samt enkeltvis. Jeg bad dem ofte om at sende opgaver retur til mig, hvilket de selvfølgelig gjorde individuelt. Jeg skrev også sammen med flere både børn og forældre på SMS samt opkald.
5. Hvordan har I på skolen samarbejdet og kommunikeret?
Vi har snakket via TEAMS og haft en lille messenger-gruppe, vi skriver i.
6. Hvordan har du støttet de børn og forældre, der havde særlige vanskeligheder med løsning af opgaver – og med isoleringen i almindelighed?
Jeg har talt med dem alle og bedt dem om at graduere lidt i opgaverne (har også givet dem forslag til hvordan). Jeg har støttet dem i, at alt ikke skal laves, da det kan være en svær situation for dem at stå i.
7. Hvordan ”genåbner” du/I undervisningen, så børnene stadig kan føle sig som en del af et fællesskab?
Vi har på vores skole delt klasserne i to, så de mødes i et formiddags-hold og et eftermiddagshold. Det har fungeret fint. Men giver for nogle en del ekstra arbejde, da der også skal fjernundervises udover. De er meget glade for at se hinanden igen.
8. Fortæl meget gerne om dine holdninger, ideer, refleksioner om den helt særlige tid, vi er en del af i forhold til nye fællesskaber, virtuelt som fysisk. Der er ingen tvivl om, at kretiviteten blomstrer, og måske er der positive muligheder på den anden side af COVID-19?
I forhold til genåbningen har det været dejligt at skulle tænke lidt kreativt i forhold til udeundervisning og værkstedsarbejde. Det havde jeg nok i virkeligheden glemt lidt.
Jeg har tænkt en del over, hvad det er, vi lærere egentlig er særligt gode til. Og det er relationen til eleverne. Hold da op, hvor har det manglet i perioden med fjernundervisning.