Bogmarkedet byder på ganske meget litteratur om Grundtvig, og med eksempelvis Abrahamowitz og Ebbe Kløvedal Reichs værker kan man overveje, om man har brug for også at læse Hal Koch. Men det har man selvfølgelig. Hal Kochs bog om Grundtvig skiller sig indholdsmæssigt ikke meget ud fra andre biografier. Trods alt er man nogenlunde enige om hans levnedsforløb, kriser og værker. Men Hal Koch skriver ud fra sin samtid, det vil sige under besættelsen, hvor danskhed og Grundtvig har fået ny betydning. Hal Koch bekymrede sig senere for, om den tiltagende nationalisme kunne resultere i et lige så utiltalende begreb som nazisme. Men her skriver han her til svenske studerende for at give dem et billede af en levende, dansk hverdag; og bibringer hans bog kun lidt nyt for den, der allerede har læst andre Grundtvig biografier, så kan man nyde hans engagerede og smukt varierede sprog.
Som sædvanligt når det drejer sig om Grundtvig er det værd at se nærmere på, hvordan forfatteren udlægger Grundtvigs forhold til skole og undervisning, og det gælder også her.
I lighed med mange forfattere af Grundtvig-biografier begynder Hal Koch med indflydelsen fra Rousseau, Pestalozzi og Fichte, og dermed følger kritikken af den herskende pædagogik, der forsøger at plante alderdommens stilhed, betænksomhed og klogskab hos barnet, hvormed livskraften tilintetgøres …
I det hele taget understreges ganske ofte, hvor skadelig den krævende videnspåfyldning er for barnet. Her kommer naturligvis vækkelse og oplysning ind i billedet, og Hal Koch har et uddrag af Er lyset for de lærde blot?
Der er mange citater i værket og hele salmer gengives, fortrinsvis når det skal tjene til dokumentation for Grundtvigs holdninger i bestemte perioder af hans liv.
Med Grundtvigs ide om oplysning følger også kravene til skolen blandt andre det om at være historisk-poetisk. Et begreb som vi ifølge Hal Koch oftest misforstår.
Grundtvigs historisk-poetiske tager afsæt i Heimdalmyten: Heimdal lagde sin bolig så højt som muligt og kunne se så langt som 100 mil (poetisk), og han var så lydhør (historisk) at han kunne høre græsset gro. Samtidigt var lyden af hans Gjallarhorn så høj, at han kunne høres på 100 mils afstand. Det sætter tingene i perspektiv – poetisk klarhed og historisk skarpsyn. Skolens opgave er vækkelse, at vække til opfattelsen af mennesket som ånd og som hørende til et folk, at stille det ansigt til ansigt med virkeligheden – og ikke andet.
Grundtvig
Människan – Diktaren – Folkledaren
Hal Koch
Bokforlaget Natur och Kultur
250 sider
Udgivet: 1941
Birte Gam-Jensen