Vester Skerninge Friskole, Ida, elev i 6. klasse
- Hvordan var din første reaktion, da du fandt ud af, at du ikke skulle i skole i mindst 14 dage?
- Jeg blev faktisk en smule glad på en eller anden måde, hvilket jeg slet ikke kan sætte mig ind i. Men samtidig havde jeg aldrig troet den smitte skulle sprede sig så kraftigt og hurtigt, at man var nød til at lukke skolerne ned. Så jeg blev også meget urolig og utryg.
- Hvordan synes du, det er at blive undervist på afstand og digitalt?
- Jeg synes det er virkelig kedeligt, det med at sidde foran en skærm i mindst 3 timer i streg. Det gør ikke noget godt for mit humør, jeg bliver rigtig træt og doven.
3. Fortæl om de opgaver, du har fået. Har de været spændende og anderledes? Synes du, der er for mange, for få eller et passende antal opgaver?
- Jeg synes det er et passende antal lektier, og jeg er meget taknemlig for, at vi har en lærer der har så mange sjove ideer til lektier, der kan forgå ude i naturen.
4. Er der mange opgaver i de digitale ”lærebøger” skolen har, og hvordan er det at sidde alene og løse opgaverne?
- Lige nu har vi ikke så mange opgave i de digitale “lærerbøger” hvilket jeg synes er – mega fedt, fordi man hurtigt kan gå død i dem. Det med at sidde alene, gør jeg ikke så meget, mine veninder og jeg plejer som regel at ringe til hinanden, og hjælpe med de forskellige lektier.
5. Hvordan ”snakker” du med dine lærere, og hvor ofte møder I hinanden digitalt, og hvordan?
- Hele klassen mødes hver morgen kl. 09.00 på zoom, og slutter mødet kl. 12-13. Men ellers så snakker vi ikke så meget digitalt. Vi har nogle løb og poster engang imellem hvor vi ser hinanden udenfor.
6. Hvordan takler du det, når du ikke kan tale med en lærer eller en kammerat, hvis du fx går i stå med en opgave, eller er blevet usikker på løsningen af den?
- Hvis det sker, så plejer jeg nok at ringe til en veninde, det kan være at vi står i samme problem, ellers så skriver jeg til min lærer.
7. Hvad savner du mest i din normale hverdag: I skolen? Fritidsaktiviteterne? Samværet med vennerne? I andre fællesskaber?
- Jeg savner at spille fodbold, kunne mødes i store forsamlinger, mit sociale liv og de mennesker som plejede at give mig et smil på læben.
8. Hvordan er din hverdag forløbet: Er den skemalagt sammen med dine forældre? Eller laver du lektier, når du har lyst? Er du sammen med nogen fysisk, men på afstand, i fritiden? Er du digitalt sammen med vennerne og hvordan foregår det, og hvad ”laver” i?
- Nogle dage laver jeg mit eget skema, for ikke at gå i stå og ende med at ligge og falde i søvn i min seng. Men vores lektier fungerer sådan, at vi sidder i 3-4 timer på zoom med hele klassen, hvor vi gennemgår vores lektier, derefter skal vi få dem lavet inden kl. 18.00 samme dag. Mine veninder og jeg er meget gode til at få snakket en del over de forskellige apps, hvor vi kan ringe til hinanden.
9. Hvad er sværest ved at være næsten isoleret i coronatiden? Fortæl om, hvad du savner? Hvordan det har været for dig at være så meget alene/sammen med familien? Har du været, er du, bange for at blive smittet?
- Det sværeste er nok at skulle holde afstand i så frygtelig lang tid. Det med at se ens venner over skærm og ikke kunne give dem en krammer når man har brug for det, er mega hårdt og svært. Jeg kan nogle dage godt blive temmelig sur på min familie, men jeg tror, det er det med, at man hele tiden går op og ned af de samme mennesker i flere uger i streg. Men nogle gange føler jeg mig også rigtig ensom og træt. Det med at blive smittet er jeg ikke så bange for, jeg er mest bange for om dem i min familie, som ikke kan klare det, for den grusomme coronasmitte.
10. Hvilke positive oplevelser kan du tage med dig fra coronatiden? I forhold til fx anderledes fællesskaber og til andre måder at kunne hjælpe og støtte hinanden?
- Danmark bliver et meget stærkt land når denne tid er overstået, det er jeg helt sikker på. Ingen synes det er fedt, hvilket gør at vi sammen kan nedbryde corona. Skolen får ens synsvinkel til at ændre sig, det med at nyde sammenholdet og nyde hvert kram man får fremover. Det er det jeg kommer til at tage med mig fra denne Danmarks Historie.
Vester Skerninge Friskole, Aya, elev i 6. klasse
1. Hvordan var din første rektion da du fik af vide at du ikke skulle i skole mindst 14 dage?
– da jeg først hørte det tænkte jeg fedt, jeg skal skal ikke i skole, men jo flere dage der gik ville jeg ønske jeg bare lige kunne tage i skole igen
2. Hvordan synes du det er at blive undervist på afstand og digitalt?
– jeg synes det er fint, men jeg savner at se de andre i virkeligheden og ikke over en skærm.
3. Fortæl om de opgaver du har fået? er det nogle spændende opgaver du har fået er der for mange for få eller lige tilpas?
– det er spændende nok de opgaver vi får, men det kunne også være bedre, jeg synes det er lige tilpas den tid vi er i “skole”
4: Er der mange opgaver i de digitale lærebøge skolen har, og hvordan er det at sidde alene og løse opgaverne?
– nej der er ikke så mange, som der har været, det kan både være rart og irriterende at arbejde alene men for det meste snakker jeg med en veninde imens.
5: Hvor meget snakker du med din lærer og hvor ofte møder I hinanden digitalt og hvordan?
– vi møder hinanden hver dag klokken 9:00 på zoom
6: Hvordan takler du det, når du ikke kan snakke med en lærer eller en kammerat, når du f.eks. går i stå med opgaven?
– hvis jeg går i stå med en opgave, får jeg hjælp af mine forældre.
7. Hvad savner du mest i din normale hverdag i skolen, fritidsaktiviteter ,samvær med venner og i andre fællesskaber?
– jeg savner nok mest at se mine venner og kunne gå hen og kramme dem, jeg savner også mine fritidsaktivitet som er gymnastik.
8: Hvordan er din hverdag forløbet: er den skemalagt sammen med dine forældre eller laver du lektier, når du har lyst, er du sammen med nogen fysisk men på afstand i fritiden? er du digitalt sammen med vennerne og hvordan foregår det og hvad laver i?
– jeg laver det, når jeg skal lave det, jeg er sammen med men veninde udenfor på afstand, jeg er også sammen med mine venner digitalt, når vi er på digitalt, snakker vi bare, og når jeg er sammen med nogen på afstand spiller vi og snakker.
9: Hvad er sværest ved at være næsten isoleret i coronatiden ? Fortæl om, hvad du savner? Hvordan det har været for dig at være så meget alene /sammen med familien? Har du været ,er du bange for at blive smittet?
– det sværeste er helt klart at men ikke kan være sammen med sine venner på samme måde , at man ikke kan se så mange, og nej, jeg er ikke og har ikke været bange for at blive smittet.
10: Hvilke positive oplevelser kan du tage med dig fra coronatiderne? I forhold til f.eks. anderledes fællesskaber og andre måder at kunne hjælpe og støtte hinanden?
– det positive er at der er mindre Co2 i luften, og man kan lære en masse nye ting
Vester Skerninge Friskole, Mia, elev i 6. klasse
1. Hvordan var din første reaktion, da du fandt ud af, at du ikke skulle i skole i mindst 14 dage?
– Min første reaktion var nok at jeg tænkte så er der lidt ferie, men så fik jeg at vide, at jeg ikke måtte se mine venner eller spille fodbold, så jeg blev lidt ked af det/irriteret.
2. Hvordan synes du, det er at blive undervist på afstand og digitalt?
– Det virker fint, man kan stå lidt senere op. Men det er lidt svært hvis man har brug for hjælp.
3. Fortæl om de opgaver, du har fået. Har de været spændende og anderledes? Synes du, der er for mange, for få eller et passende antal opgaver?
– Vi har været ude at bevæge os, det er sjovt, fordi vi også kan komme til at se hinanden, det er en fin mængde opgaver vi har for, synes jeg.
4. Er der mange opgaver i de digitale ”lærebøger” skolen har, og hvordan er det at sidde alene og løse opgaverne?
– Jeg synes ikke der er for mange ting lige nu, det er lidt kedeligt at skulle sidde alene. Men jeg har nogle søskende, som jeg spørger om hjælp, hvis jeg har brug for det.
5. Hvordan ”snakker” du med dine lærere, og hvor ofte møder I hinanden digitalt, og hvordan?
– Vi snakker over zoom, vi møder hver dag på zoom kl 09:00, også snakker vi lidt og kommer i gang med timen.
6. Hvordan takler du det, når du ikke kan tale med en lærer eller en kammerat, hvis du fx går i stå med en opgave, eller er blevet usikker på løsningen af den?
– Hvis jeg møder et sted i min opgave som jeg har det svært ved så går jeg ind til min storesøster eller en anden fra min familie der har tid til at hjælpe.
7. Hvad savner du mest i din normale hverdag: I skolen? Fritidsaktiviteterne? Samværet med vennerne? I andre fællesskaber?
– Jeg savner rigtig meget, at jeg kommer i skole og snakker med alle mine venner og griner, jeg savner fodbold og hele mit fodboldhold.
8. Hvordan er din hverdag forløbet: Er den skemalagt sammen med dine forældre? Eller laver du lektier, når du har lyst? Er du sammen med nogen fysisk, men på afstand, i fritiden? Er du digitalt sammen med vennerne og hvordan foregår det, og hvad ”laver” i?
– Jeg har ikke noget der er skema lagt andet end at jeg skal møde på zoom, jeg snakker rigtig meget med mine venner over tlf.
9. Hvad er sværest ved at være næsten isoleret i coronatiden? Fortæl om, hvad du savner? Hvordan det har været for dig at være så meget alene/sammen med familien? Har du været, er du, bange for at blive smittet?
– Det sværeste er nok, at jeg er så meget sammen med de samme hele tiden, jeg savner at grine med mine venner og kramme dem, jeg begynder at blive træt af min familie, jeg har ikke været smittet af Corona, og jeg er heller ikke bange for det.
10. Hvilke positive oplevelser kan du tage med dig fra coronatiden? I forhold til fx anderledes fællesskaber og til andre måder at kunne hjælpe og støtte hinanden?
Hvis der kommer sådan en ting her i fremtiden, så ville jeg kunne håndtere det og kunne hjælpe min familie, hvis nu at jeg har fået børn.
Vester Skerninge Friskole, Bjørn, elev i 6. klasse
1. Hvordan var din første reaktion, da du fandt ud af, at du ikke skulle i skole i mindst 14 dage?
– Min første reaktion var glæde, men efterhånden er det blevet lidt kedeligt.
2. Hvordan synes du, det er at blive undervist på afstand og digitalt?
– Det er meget sjovt og det er dejligt ikke at skulle op så tidligt.
3. Fortæl om de opgaver, du har fået. Har de været spændende og anderledes? Synes du, der er for mange, for få eller et passende antal opgaver?
– Det er nogle meget sjove opgaver vi har og jeg synes, at det er en fint mængde af opgaver.
4. Er der mange opgaver i de digitale ”lærebøger” skolen har, og hvordan er det at sidde alene og løse opgaverne?
– I min skole er der ikke nogle “lærebøger”
5. Hvordan ”snakker” du med dine lærere, og hvor ofte møder I hinanden digitalt, og hvordan?
– Alle dage i hverdagen mødes min klasse og lærer klokken 9 og laver skole.
6. Hvordan takler du det, når du ikke kan tale med en lærer eller en kammerat, hvis du fx går i stå med en opgave, eller er blevet usikker på løsningen af den?
– Jeg spørger min lærer digitalt. Jeg synes i starten, at det var mega godt, men nu er det bare træls, at vi måske først kommer i skole efter sommer ferien.
7. Hvad savner du mest i din normale hverdag: I skolen? Fritidsaktiviteterne? Samværet med vennerne? I andre fællesskaber?
– Lige nu savner jeg mest gymnastikhallerne, fordi jeg er begyndt og springe en del.
8. Hvordan er din hverdag forløbet: Er den skemalagt sammen med dine forældre? Eller laver du lektier, når du har lyst? Er du sammen med nogen fysisk, men på afstand, i fritiden? Er du digitalt sammen med vennerne og hvordan foregår det, og hvad ”laver” i?
– Nogle gange er jeg ude hos min ven, så laver vi opgaverne sammen.
9. Hvad er sværest ved at være næsten isoleret i coronatiden? Fortæl om, hvad du savner?
– Som jeg sagde, så savner jeg gymnastikhallerne.
10. Hvordan det har været for dig at være så meget alene/sammen med familien? Har du været, er du, bange for at blive smittet?
– Det er lidt mærkeligt, at man ikke ser sine venner fysisk hver dag, og nej, jeg er ikke bange for virussen, for det meste glemmer jeg lidt at virussen er her.
10. Hvilke positive oplevelser kan du tage med dig fra coronatiden? I forhold til fx anderledes fællesskaber og til andre måder at kunne hjælpe og støtte hinanden?
– Det er dejligt at der er lidt mindre skole.
Vester Skerninge Friskole, August, elev i 6. klasse
1. Hvordan var din første reaktion, da du fandt ud af, at du ikke skulle i skole i mindst 14 dage?
– Jeg tænkte yes ferie så kan vi lave lige hvad vi har lyst til, men så lukkede alt bare.
2. Hvordan synes du, det er at blive undervist på afstand og digitalt?
– Jeg synes det er lidt svært og kedeligt på samme tid og så synes jeg, at der er meget støj.
3. Fortæl om de opgaver, du har fået. Har de været spændende og anderledes? Synes du, der er for mange, for få eller et passende antal opgaver?
Nogle af de første dage fik vi rimelig mange opgaver for, men ellers er det fint nok og opgaverne er sjove.
4. Er der mange opgaver i de digitale ”lærebøger” skolen har, og hvordan er det at sidde alene og løse opgaverne?
– Det er mega kedeligt at sidde alene og lave lektier, men det er sjovt nok, når en forælder hjælper en.
5. Hvordan ”snakker” du med dine lærere, og hvor ofte møder I hinanden digitalt, og hvordan?
– Vores skole møder med klassen ca to gange på en hverdag.
6. Hvordan takler du det, når du ikke kan tale med en lærer eller en kammerat, hvis du går i stå med en opgave, eller er blevet usikker på løsningen af den?
– Så spørger jeg mine forælder eller også gætter jeg mig frem.
7. Hvad savner du mest i din normale hverdag: I skolen? Fritidsaktiviteterne? Samværet med vennerne? I andre fællesskaber?
– Jeg savner min skole og alle mine venner jeg savner fritidsaktiviteter som fodbold og sådan noget.
8. Hvordan er din hverdag forløbet: Er den skemalagt sammen med dine forældre? Eller laver du lektier, når du har lyst? Er du sammen med nogen fysisk, men på afstand, i fritiden? Er du digitalt sammen med vennerne og hvordan foregår det, og hvad ”laver” i?
– Jeg laver lektier fra 9.00 til 12.30 ikke rigtig, men spiller med mine venner.
9. Hvad er sværest ved at være næsten isoleret i coronatiden? Fortæl om, hvad du savner? Hvordan det har været for dig at være så meget alene/sammen med familien? Har du været, er du, bange for at blive smittet?
– Det er kedeligt og at være hjemme hele tiden, og nej, har ikke været bange for at blive smittet.
10. Hvilke positive oplevelser kan du tage med dig fra coronatiden? I forhold til anderledes fællesskaber og til andre måder at kunne hjælpe og støtte hinanden?
– Mere tid med familien, man har ikke haft stress i hverdagen kan sove længere.
Vester Skerninge Friskole, elev Emilie, 6. klasse
1. Hvordan var din første reaktion, da du fandt ud af, at du ikke skulle i skole i mindst 14 dage?
– Til at starte med tænkte jeg fedt ingen skole, men det gik hurtigt op for mig, at jeg skulle være i hjemmeskole.
2. Hvordan synes du, det er at blive undervist på afstand og digitalt?
– Jeg synes faktisk, at det fungerer ret godt, men hvis der så er noget der ikke virker eller man ikke kan finde ud af det, ikke bare lige få hjælp, er det svært at få hjælp.
3. Fortæl om de opgaver, du har fået. Har de været spændende og anderledes? Synes du, der er for mange, for få eller et passende antal opgaver?
– De opgaver vi får i skolen er ret gode, de er udfordrende, men man kan godt finde ud af dem. Synes også at mængden af dem er tilpas.
4. Er der mange opgaver i de digitale ”lærebøger” skolen har, og hvordan er det at sidde alene og løse opgaverne?
– Der er ikke så mange opgaver som i de normale timer.
At sidde og lave opgaverne kan hurtigt blive kedeligt, men så er det godt at man hurtigt kan finde sin telefon frem og FaceTime med sin ven.
5. Hvordan ”snakker” du med dine lærere, og hvor ofte møder I hinanden digitalt, og hvordan?
– Vi har et møde hver dag, nogle dage har vi flere end et møde og det gør vi over vores iPads eller computere
6. Hvordan takler du det, når du ikke kan tale med en lærer eller en kammerat, hvis du fx går i stå med en opgave, eller er blevet usikker på løsningen af den?
– Jeg spørger mine forældre, ellers så går jeg bare videre og forklarer min lærer, at jeg havde svært ved opgaven og om hun/han vil hjælpe mig.
7. Hvad savner du mest i din normale hverdag: I skolen? Fritidsaktiviteterne? Samværet med vennerne? I andre fællesskaber?
– Jeg savner mine rutiner, de er nemlig bare blevet taget væk fra mig, og det der med at se sin klasse hver dag, det savner jeg også utroligt meget.
8. Hvordan er din hverdag forløbet: Er den skemalagt sammen med dine forældre? Eller laver du lektier, når du har lyst? Er du sammen med nogen fysisk, men på afstand, i fritiden? Er du digitalt sammen med vennerne og hvordan foregår det, og hvad ”laver” i?
– Jeg plejer at være i skole fra 09:00 til 13:00, og der efter tager jeg op til min veninde, som vi har en aftale med om, at vi godt må være sammen i Corona tiden, det er virkelig dejligt.
9. Hvad er sværest ved at være næsten isoleret i coronatiden? Fortæl om, hvad du savner? Hvordan det har været for dig at være så meget alene/sammen med familien? Har du været, er du, bange for at blive smittet?
– At være sammen med sin familie næsten 24- 7 er virkelig belastende, men heldigvis er både min mor og min lillebror startet på job og i skole igen, og min far har hele tiden arbejdet normalt, da han er politimand. Jeg går hele tiden med den tanke i baghovedet om, at jeg nok også bliver smittet en dag, men er ikke bange for det overhovedet.
10. Hvilke positive oplevelser kan du tage med dig fra coronatiden? I forhold til fx anderledes fællesskaber og til andre måder at kunne hjælpe og støtte hinanden?
– Jeg synes, at det er rigtig godt, at Danmark prøver det her, og jeg synes også hvad skolerne gør er rigtig godt fx. Havde min lærer havde lavet et QR løb til klassen, det var vildt hyggeligt, for på løbet, så man hele sin klasse på afstand.
Vester Skerninge Friskole, Natacha, elev i 6. klasse
1. Hvordan var din første reaktion, da du fandt ud af, at du ikke skulle i skole i mindst 14 dage?
– Jeg synes i starten, at det var mega godt, men nu er det bare træls, at vi måske først kommer i skole efter sommer ferien.
2. Hvordan synes du, det er at blive undervist på afstand og digitalt?
– Jeg synes det er bedre at få digital undervisning i stedet for, at man bare skal lave det selv.
3. Fortæl om de opgaver, du har fået. Har de været spændende og anderledes? Synes du, der er for mange, for få eller et passende antal opgaver?
– Min reaktion, da jeg først fik at vide, at vi ikke kunne komme i skole i mindst 14 dag var at jeg syntes, at det var mega nederen, blandt andet fordi at vi var i gang med vores edit 24film, og jeg skulle ha været i Tyskland med klassen.
Jeg synes det er helt udmærket at vi får det, vi får, jeg synes nemlig ikke, vi får for meget for.
4. Er der mange opgaver i de digitale ”lærebøger” skolen har, og hvordan er det at sidde alene og løse opgaverne?
– Jeg føler ikke at vi har så meget for, og at sidde alene kan godt være lidt svært, men det går vist fint.
5. Hvordan ”snakker” du med dine lærere, og hvor ofte møder I hinanden digitalt, og hvordan?
– Jeg snakker fint med mine lærere, de er meget søde, og vi møder hinanden hver dag digitalt.
6. Hvordan takler du det, når du ikke kan tale med en lærer eller en kammerat, hvis du fx går i stå med en opgave, eller er blevet usikker på løsningen af den?
– Jeg skriver nok bare til den lærer, som har givet opgaven eller skriver til en af mine venner og spørger hvordan, de har løst opgaven.
7. Hvad savner du mest i din normale hverdag: I skolen? Fritidsaktiviteterne? Samværet med vennerne? I andre fællesskaber?
– Jeg savner at være sammen med alle mine venner og bare at se dem hver dag.
8. Hvordan er din hverdag forløbet: Er den skemalagt sammen med dine forældre? Eller laver du lektier, når du har lyst? Er du sammen med nogen fysisk, men på afstand, i fritiden? Er du digitalt sammen med vennerne og hvordan foregår det, og hvad ”laver” i?
– Mine forældre siger, at jeg kan først være sammen med nogen, når jeg har lavet hvad jeg skal.
9. Hvad er sværest ved at være næsten isoleret i coronatiden? Fortæl om, hvad du savner? Hvordan det har været for dig at være så meget alene/sammen med familien? Har du været, er du, bange for at blive smittet?
– Jeg er ikke rigtigt isoleret i coronakrisen, altså jeg savner mine venner og min familie, fx jeg må ikke være sammen med min biologiske mor, jeg har heller ikke noget problem med at være sammen med familien. Jeg har ikke rigtig været bange for at få corona, men jeg er bange for om mine bedsteforældre har det eller skulle få det.
10. Hvilke positive oplevelser kan du tage med dig fra coronatiden? I forhold til fx anderledes fællesskaber og til andre måder at kunne hjælpe og støtte hinanden?
– Altså jeg kan godt lide at være hjemme nogle gange, men jeg føler mig meget privat og indelukket.
Vester Skerninge Friskole, Röskva, elev i 6. klasse
1. Hvordan var din første reaktion, da du fandt ud af, at du ikke skulle i skole i mindst 14 dage?
– Min reaktion, da jeg først fik at vide, at vi ikke kunne komme i skole i mindst 14 dage var, at jeg synes, at det var mega nederen, blandt andet fordi at vi var i gang med vores edit 24film, og jeg skulle ha været i Tyskland med klassen.
2. Hvordan synes du, det er at blive undervist på afstand og digitalt?
– Jeg synes, at det er mega nederen og kedeligt at blive undervist digitalt, fordi at de fleste snakker i munden på hinanden, og så er der bare nogle timer, hvor man ikke siger noget som helst.
3. Fortæl om de opgaver, du har fået. Har de været spændende og anderledes? Synes du, der er for mange, for få eller et passende antal opgaver?
– De opgaver vi har fået er lidt anderledes, fordi at vi cykler mange løb, og så er der selfølgelig også nogle opgaver over nettet, som vi ikke plejer at få. Jeg synes at det er et passende antal opgaver.
4. Er der mange opgaver i de digitale ”lærebøger” skolen har, og hvordan er det at sidde alene og løse opgaverne?
– Der er okay mange opgaver på nettet, og det er meget kedeligt at løse opgaverne alene.
5. Hvordan ”snakker” du med dine lærere, og hvor ofte møder I hinanden digitalt, og hvordan?
– Jeg skriver sammen med min lærer over ElevIntra, og hele klassen mødes, på en app der hedder zoom, hver dag klokken 9, og også nogle gange om eftermiddagen.
6. Hvordan takler du det, når du ikke kan tale med en lærer eller en kammerat, hvis du fx går i stå med en opgave, eller er blevet usikker på løsningen af den?
– Jeg spørger mine forældre
7. Hvad savner du mest i din normale hverdag: I skolen? Fritidsaktiviteterne? Samværet med vennerne? I andre fællesskaber?
– Jeg savner rigtig meget teater og spejder, for dem snakker jeg jo ikke med, når jeg er i skole, i modsætning til min klasse.
8. Hvordan er din hverdag forløbet: Er den skemalagt sammen med dine forældre? Eller laver du lektier, når du har lyst? Er du sammen med nogen fysisk, men på afstand, i fritiden? Er du digitalt sammen med vennerne og hvordan foregår det, og hvad ”laver” i?
– Altså lige nu er vores skoledag meget imellem 8 og 13, fordi vi er på zoom og laver lektier i breakoutrooms. Og jeg går nogle gange ture, eller cykler, eller står på rulleskøjter med mine venner fysisk men på afstand.
9. Hvad er sværest ved at være næsten isoleret i coronatiden? Fortæl om, hvad du savner? Hvordan det har været for dig at være så meget alene/sammen med familien? Har du været, er du, bange for at blive smittet?
– Det sværeste ved nedlukningen er, at jeg ikke kan være sammen med mine venner fra skolen eller mine venner fra de fritidsaktiviteter, jeg går til. Men jeg synes for det meste, at det er lidt fedt, at man har mere tid med familien, men også nogle gange lidt kedeligt, fordi vi er færdige med arbejde og skole på forskellige tidspunkter, og så skal jeg lave noget selv, når nu jeg ikke rigtigt kan være sammen med en ven. Jeg har ikke rigtigt været bange for at blive smittet.
10. Hvilke positive oplevelser kan du tage med dig fra coronatiden? I forhold til fx anderledes fællesskaber og til andre måder at kunne hjælpe og støtte hinanden?
– Altså jeg har lært en masse nyt, som at stå på rulleskøjter, ethjulet cykel og at jonglere. Men jeg synes ikke, at der har været noget positivt fra andre måder at hjælpe på.
Vester Skerninge Friskole, Magnus, elev i 6. klasse
1. Hvordan var din første reaktion, da du fandt ud af, at du ikke skulle i skole i mindst 14 dage?
– Jeg var virkelig glad, fordi jeg ikke skulle i skole i de næste 14 dage, men jeg vidste også, at der kom mange regler.
2. Hvordan synes du, det er at blive undervist på afstand og digitalt?
– Jeg synes det er helt fint, fordi jeg er nu vant til det.
3. Fortæl om de opgaver, du har fået. Har de været spændende og anderledes? Synes du, der er for mange, for få eller et passende antal opgaver?
– Jeg synes det er passende for mig.
4. Er der mange opgaver i de digitale ”lærebøger” skolen har, og hvordan er det at sidde alene og løse opgaverne?
– Vi får vores opgaver i showbie, som vi tit skal lave i små grupper sammen.
5. Hvordan ”snakker” du med dine lærere, og hvor ofte møder I hinanden digitalt, og hvordan?
– Min klasse mødes hver dag, hvor vi snakker online.
6. Hvordan takler du det, når du ikke kan tale med en lærer eller en kammerat, hvis du fx går i stå med en opgave, eller er blevet usikker på løsningen af den?
– Jeg spørger meget mine forældre, hvis jeg er gået i stå.
7. Hvad savner du mest i din normale hverdag: I skolen? Fritidsaktiviteterne? Samværet med vennerne? I andre fællesskaber?
– Fritidsaktiviteterne og samværet med vennerne.
8. Hvordan er din hverdag forløbet: Er den skemalagt sammen med dine forældre? Eller laver du lektier, når du har lyst? Er du sammen med nogen fysisk, men på afstand, i fritiden? Er du digitalt sammen med vennerne og hvordan foregår det, og hvad ”laver” i?
– Min skole har lagt et skema op til os som vi skal følge, hvor vi starter med at mødes online, hvor vi får at vide, hvad vi skal resten a dagen.
9. Hvad er sværest ved at være næsten isoleret i coronatiden? Fortæl om, hvad du savner? Hvordan det har været for dig at være så meget alene/sammen med familien? Har du været, er du, bange for at blive smittet?
– Jeg savner at være sammen med vennerne, jeg ikke særligt bange for at blive smittet, men mere at jeg kan smitte andre.
10. Hvilke positive oplevelser kan du tage med dig fra coronatiden? I forhold til fx anderledes fællesskaber og til andre måder at kunne hjælpe og støtte hinanden?
– Man kan lave mange ting i sin fritid og lære nye ting.
Vester Skerninge Friskole, Frida, elev i 6. klasse
1. Hvordan var din første reaktion, da du fandt ud af, at du ikke skulle i skole i mindst 14 dage?
– Jeg blev lidt paf. Jeg tænkte bare: “Hvad skal vi så?” Jeg regnede selvfølgelig med, at vi ville blive undervist digitalt.
2. Hvordan synes du, det er at blive undervist på afstand og digitalt?
– Det er egentlig fint nok, men jeg vil hellere i skole. Det er nogle gange nemmere at få hjælp i virkeligheden, og så vil jeg jo også bare gerne se de andre i virkeligheden.
3. Fortæl om de opgaver, du har fået. Har de været spændende og anderledes? Synes du, der er for mange, for få eller et passende antal opgaver?
– I matematik har vi fået opgaver for på matematikfessor. I dansk skal vi skrive avisartikler og i engelsk var vi ude på et “løb,” hvor vi skulle finde poster. Jeg synes at det er et passende antal opgaver.
4. Er der mange opgaver i de digitale ”lærebøger” skolen har, og hvordan er det at sidde alene og løse opgaverne?
– Der er ikke så mange lige nu, så jeg synes egentlig det er fint. Jeg synes det er okay at arbejde alene, men nogle gange snakker jeg med nogle venner eller en ven på FaceTime eller zoom imens jeg laver lektierne.
5. Hvordan ”snakker” du med dine lærere, og hvor ofte møder I hinanden digitalt, og hvordan?
– Jeg snakker med min lærer over zoom og nogle gange en lille besked på intra. Vi møder hinanden på zoom hver morgen.
6. Hvordan takler du det, når du ikke kan tale med en lærer eller en kammerat, hvis du fx går i stå med en opgave, eller er blevet usikker på løsningen af den?
– Jeg spørger mine forældre. Men for det meste plejer mine venner at svare okay hurtigt. Jeg plejer at ringe til dem over FaceTime eller sender dem en snap.
7. Hvad savner du mest i din normale hverdag: I skolen? Fritidsaktiviteterne? Samværet med vennerne? I andre fællesskaber?
– Jeg savner nok mest det med at være sammen med vennerne, men også familien. Jeg har en lille niece på et år nu, og det var svært ikke at måtte røre hende til hendes første fødselsdag! Jeg kan godt ses med mine venner udenfor, men det er jo ikke helt det samme. Jeg går stadig til fritidsaktivitet, fordi jeg rider så det er jo udenfor.
8. Hvordan er din hverdag forløbet: Er den skemalagt sammen med dine forældre? Eller laver du lektier, når du har lyst? Er du sammen med nogen fysisk, men på afstand, i fritiden? Er du digitalt sammen med vennerne og hvordan foregår det, og hvad ”laver” i?
– Vi har ikke en skemalagt hverdag i min familie. Jeg laver for det meste lektier om formiddagen, fordi det mest er der jeg har tid. Ja, jeg er både sammen med mine venner fysisk, men på afstand, og jeg er også sammen med dem digitalt. Det foregår på zoom eller FaceTime. Vi laver egentlig ikke noget specielt…vi snakker bare sammen.
9. Hvad er sværest ved at være næsten isoleret i coronatiden? Fortæl om, hvad du savner? Hvordan det har været for dig at være så meget alene/sammen med familien? Har du været, er du, bange for at blive smittet?
– Det sværeste er nok at man skal holde afstand og at man ikke kan give sin ven et kram, og at man ikke bare kan gøre, hvad man vil. Jeg savner hverdagen, vennerne og familien.
Det har været okay, men jeg sørger også for at komme lidt ud af huset. Det er for det meste ridningen og stalden jeg bruger til at komme lidt væk. Jeg er heldigvis så heldig at bo på landet på en lille gård, så jeg har en stor have at være i. Jeg var og er ikke bange for at blive smittet.
10. Hvilke positive oplevelser kan du tage med dig fra coronatiden? I forhold til fx anderledes fællesskaber og til andre måder at kunne hjælpe og støtte hinanden?
– Jeg har måske lært hvordan man kan finde på noget at lave, når man keder sig, og hvordan man er sammen hver for sig eller på afstand
Vester Skerninge Friskole, Esther, elev i 6. klasse
1. Hvordan var din første reaktion, da du fandt ud af, at du ikke skulle i skole i mindst 14 dage?
– Jeg syntes, at det var vildt dejligt.
2. Hvordan synes du, det er at blive undervist på afstand og digitalt?
– Jeg er begyndt at være meget træt af det
3. Fortæl om de opgaver, du har fået. Har de været spændende og anderledes? Synes du, der er for mange, for få eller et passende antal opgaver?
– Det er meget de samme opgaver som før, og de har en fin længde.
4. Er der mange opgaver i de digitale ”lærebøger” skolen har, og hvordan er det at sidde alene og løse opgaverne?
– Der er ikke så mange opgaver og jeg kan ok godt lide at sidde alene.
5. Hvordan ”snakker” du med dine lærere, og hvor ofte møder I hinanden digitalt, og hvordan?
– Lærerne snakker med os i timerne, men har også ringet til vores forældre for at høre, hvordan vi har det.
6. Hvordan takler du det, når du ikke kan tale med en lærer eller en kammerat, hvis du fx går i stå med en opgave, eller er blevet usikker på løsningen af den?
-så snakker jeg med mine forældre.
7. Hvad savner du mest i din normale hverdag: I skolen? Fritidsaktiviteterne? Samværet med vennerne? I andre fællesskaber?
– jeg savner bare mine venner.
8. Hvordan er din hverdag forløbet: Er den skemalagt sammen med dine forældre? Eller laver du lektier, når du har lyst? Er du sammen med nogen fysisk, men på afstand, i fritiden? Er du digitalt sammen med vennerne og hvordan foregår det, og hvad ”laver” i?
– Jeg laver lektier når jeg har lyst og ja jeg er sammen med nogen fysisk, vi enten rider eller går en tur.
9. Hvad er sværest ved at være næsten isoleret i coronatiden? Fortæl om, hvad du savner? Hvordan det har været for dig at være så meget alene/ sammen med familien? Har du været, er du, bange for at blive smittet?
– Jeg savner mine venner og det har egentligt gået ok, og nej jeg er ikke rigtig bange for at blive smittet.
10. Hvilke positive oplevelser kan du tage med dig fra coronatiden? I forhold til fx anderledes fællesskaber og til andre måder at kunne hjælpe og støtte hinanden?
– Det ved jeg ikke.
Vester Skerninge Friskole, Olivia, elev i 6. klasse
1. Hvordan var din første reaktion, da du fandt ud af, at du ikke skulle i skole i mindst 14 dage?
– På en måde var det jo rart at få lidt fri, men det var også rigtig underligt, når man burde være i skole.
2. Hvordan synes du, det er at blive undervist på afstand og digitalt?
– Det er fint nok, men det kan godt være lidt anstrengende at sidde og kigge, og få fortalt ting på en skærm hele tiden.
3. Fortæl om de opgaver, du har fået. Har de været spændende og anderledes? Synes du, der er for mange, for få eller et passende antal opgaver?
– Jeg synes, at nogle af dem har været okay spændende, og synes at det er et fint antal opgaver vi har fået, der var ikke for meget, men heller ikke for lidt.
4. Er der mange opgaver i de digitale ”lærebøger” skolen har, og hvordan er det at sidde alene og løse opgaverne?
– Ja der er forholdsvis mange ting der er digitalt, men de laver også noget, hvor man skal lave det med hænderne eller hvad man kan sige, og komme ud og gøre noget.
5. Hvordan ”snakker” du med dine lærere, og hvor ofte møder I hinanden digitalt, og hvordan?
– Jeg snakker med mine lærer hver dag, fordi vi har et slags møde på en app, der hedder zoom, hvor vi får forklaret, hvad vi skal, hver dag.
6. Hvordan takler du det, når du ikke kan tale med en lærer eller en kammerat, hvis du fx går i stå med en opgave, eller er blevet usikker på løsningen af den?
– Jeg spøger ofte mine forældre, eller min storesøster, men jeg ringer også til mine venner.
7. Hvad savner du mest i din normale hverdag: I skolen? Fritidsaktiviteterne? Samværet med vennerne? I andre fællesskaber?
– Jeg savner meget at være sammen med mine venner, uden der er regler om ting, man skal overholde, og jeg savner også den rigtige måde at gå i skole på, og de fritidsaktiviteter jeg gik til.
8. Hvordan er din hverdag forløbet: Er den skemalagt sammen med dine forældre? Eller laver du lektier, når du har lyst? Er du sammen med nogen fysisk, men på afstand, i fritiden? Er du digitalt sammen med vennerne og hvordan foregår det, og hvad ”laver” i?
– Vi skal lave nogle lektier nogen gange inde på zoom, men ellers laver jeg lektier når det lige passer med en tid på dagen, jeg har været sammen med nogle fysisk, og selvfølgelig på afstand, men jeg taler også rigtig meget med mine venner på Face-Time.
9. Hvad er sværest ved at være næsten isoleret i coronatiden? Fortæl om, hvad du savner? Hvordan det har været for dig at være så meget alene/sammen med familien? Har du været, er du, bange for at blive smittet?
– Jeg synes, at det svært, at man altid skal tænke over at holde afstand til andre end sin familie, og det er også lidt kedeligt nogle gange, men det er også rart at være sammen med familien. Jeg er ikke bange for at blive smittet med corona, jeg tror heller ikke jeg har haft det, men jeg har været lidt forkølet.
10. Hvilke positive oplevelser kan du tage med dig fra coronatiden? I forhold til fx anderledes fællesskaber og til andre måder at kunne hjælpe og støtte hinanden?
– Normalt tænker vi nok ikke så meget over, hvor meget vi har brug for at være sammen, men nu kan man virkelig mærke, hvor meget man egentlig savner at være sammen på den normale måde, og det kan man da godt tænke lidt mere over, når vi kommer tilbage, og sætte pris på den måde vi lever på.
Vester Skerninge Friskole, Aksel, elev i 6. klasse
1. Hvordan var din første reaktion, da du fandt ud af, at du ikke skulle i skole i mindst 14 dage?
– Jeg tænkte fedt
2. Hvordan synes du, det er at blive undervist på afstand og digitalt?
– Det var lidt underligt i starten, men jeg er vant til det nu, da vi ikke har lavet andet i 2 måneder nu.
3. Fortæl om de opgaver, du har fået. Har de været spændende og anderledes? Synes du, der er for mange, for få eller et passende antal opgaver?
– Vi får sådan lidt de samme slags opgaver for i en passende mængde
4. Er der mange opgaver i de digitale ”lærebøger” skolen har, og hvordan er det at sidde alene og løse opgaverne?
– Vi får tilpas opgaver for og nogen gange arbejder vi sammen i noget der hedder breakout rooms.
5. Hvordan ”snakker” du med dine lærere, og hvor ofte møder I hinanden digitalt, og hvordan?
– Vi møder hindanden hver dag klokken 9 på noget der hedder ZOOM.
6. Hvordan takler du det, når du ikke kan tale med en lærer eller en kammerat, hvis du fx går i stå med en opgave, eller er blevet usikker på løsningen af den?
– Jeg spørger mine forældre.
7. Hvad savner du mest i din normale hverdag: I skolen? Fritidsaktiviteterne? Samværet med vennerne? I andre fællesskaber?
– Fritidsaktiviteterne og samværet med vennerne.
8. Hvordan er din hverdag forløbet: Er den skemalagt sammen med dine forældre? Eller laver du lektier, når du har lyst? Er du sammen med nogen fysisk, men på afstand, i fritiden? Er du digitalt sammen med vennerne og hvordan foregår det, og hvad ”laver” i?
– Jeg møder ind på ZOOM hver dag klokken 9 og så laver jeg lektier ind til jeg er færdig. Jeg er tit sammen med min nabo, som der også går min klasse.
Jeg er nogen gange sammen med mine venner online hvor vi spiller spil.
9. Hvad er sværest ved at være næsten isoleret i coronatiden? Fortæl om, hvad du savner? Hvordan det har været for dig at være så meget alene/sammen med familien? Har du været, er du, bange for at blive smittet?
– Jeg savner at gå til fodbold og være sammen med alle vennerne. Man kan godt blive træt af ens familie når man er så meget sammen. Jeg har aldrig rigtig været bange for virussen.
10. Hvilke positive oplevelser kan du tage med dig fra coronatiden? I forhold til fx anderledes fællesskaber og til andre måder at kunne hjælpe og støtte hinanden?
– At man har tid til at lære ting, jeg har fx lært at løse Rubix terningen.
Klimaet er heller ikke så belastet mere og jeg tror folk vil gå mere op i klimaet efter dette
Vester Skerninge Friskole, Caroline, 6. klasse
1. Hvordan var din første reaktion, da du fandt ud af, at du ikke skulle i skole i mindst 14 dage?
– Jeg blev overrasket og lidt glad.
2. Hvordan synes du, det er at blive undervist på afstand og digitalt?
– Jeg syntes at det fungerer rigtig godt, det virker fint.
3. Fortæl om de opgaver, du har fået. Har de været spændende og anderledes? Synes du, der er for mange, for få eller et passende antal opgaver?
– Vi har fået nogle forskellige opgaver og har 1 fag hver dag. Og nogle gange skal vi også ud og lave løb og cykle rundt.
4. Er der mange opgaver i de digitale ”lærebøger” skolen har, og hvordan er det at sidde alene og løse opgaverne?
– Der er passende mange opgaver, og det er fint at løse dem hjemme da det er noget lettere at få hjælp end i et klasseværelse, hvor der måske sidder 10 med hånden oppe.
5. Hvordan ”snakker” du med dine lærere, og hvor ofte møder I hinanden digitalt, og hvordan?
– Jeg snakker med mine lærere over zoom sammen med resten af min klasse, vi mødes 1-3 gange om dagen.
6. Hvordan takler du det, når du ikke kan tale med en lærer eller en kammerat, hvis du fx går i stå med en opgave, eller er blevet usikker på løsningen af den?
– Når jeg ikke kan løse en opgave går jeg på FaceTime med min veninde eller spørger mine forældre.
7. Hvad savner du mest i din normale hverdag: I skolen? Fritidsaktiviteterne? Samværet med vennerne? I andre fællesskaber?
– Jeg savner mine venner rigtig meget og at være i skole.
8. Hvordan er din hverdag forløbet: Er den skemalagt sammen med dine forældre? Eller laver du lektier, når du har lyst? Er du sammen med nogen fysisk, men på afstand, i fritiden? Er du digitalt sammen med vennerne og hvordan foregår det, og hvad ”laver” i?
– Min hverdag går sådan at min klasse mødes på zoom, og så er der skema resten af dagen. Vi har fri ca kl 13. Jeg mødes tit med en af mine veninder, som bor tæt på mig, vi laver masser af ting som at ride på vores ponyer, sejle i min lille båd ude i vores sø, og mange andre ting.
9. Hvad er sværest ved at være næsten isoleret i coronatiden? Fortæl om, hvad du savner? Hvordan det har været for dig at være så meget alene/sammen med familien? Har du været, er du, bange for at blive smittet?
– Det sværeste er at ikke se alle ens venner. Jeg synes allerede jeg har været lidt for meget sammen med min familie og er lidt træt af dem. Jeg er ikke bange for at blive smittet så længe vi holder forholdsreglerne.
10. Hvilke positive oplevelser kan du tage med dig fra coronatiden? I forhold til fx anderledes fællesskaber og til andre måder at kunne hjælpe og støtte hinanden?
– Det gode er, at nogle når en masse ting, som de ikke gjorde før.
Vester Skerninge Friskole, Agnes, 6. klasse
1. Hvordan var din første reaktion, da du fandt ud af, at du ikke skulle i skole i mindst 14 dage?
– Først var jeg mega glad, men jeg opdagede hurtigt at det faktisk var ret frustrerende med at få hjemme undervisning, for man kan ikke spørge lærerne, hvis der er noget man ikke forstår på samme måde som normalt.
2. Hvordan synes du, det er at blive undervist på afstand og digitalt?
– Jeg synes at det kan være rigtig svært at fp hjemme undervisning, men jeg synes det er godt, at vi kan være digitale, så man ligesom stadig er sammen med ens venner.
3. Fortæl om de opgaver, du har fået. Har de været spændende og anderledes? Synes du, der er for mange, for få eller et passende antal opgaver?
– Jeg synes, det er rigtig godt, at vi er for det første har nogen her hjemme, hvor man ligesom er individuel, men jeg synes også, det er meget godt, vi ligesom kommer ud og stadig ser nogle andre, men bare er lidt på afstand. Jeg tror et passende antal opgaver enten skal være en stor opgave eller to små opgaver, fordi nogen er hurtig om at lave opgaverne.
4. Er der mange opgaver i de digitale ”lærebøger” skolen har, og hvordan er det at sidde alene og løse opgaverne?
– Altså vi har jo faktisk ikke særlig mange opgaver vi laver alene, de fleste opgaver laver vi sammen med andre.
5. Hvordan ”snakker” du med dine lærere, og hvor ofte møder I hinanden digitalt, og hvordan?
– Vi møder jo alle digitalt hver dag, fordi vi skal mødes om morgenen og for det meste også om eftermiddagen, men det kan godt være lidt frustrerende, at man ikke altid kan få hjælp fra lærerne, fordi lærerne skal hjælpe alle på zoom.
6. Hvordan takler du det, når du ikke kan tale med en lærer eller en kammerat, hvis du fx går i stå med en opgave, eller er blevet usikker på løsningen af den?
– Det er meget irriterende, fordi ja man kan ikke få hjælp af andre, så man sidder lidt med det selv og kan ikke rigtig komme videre ,det har jeg prøvet et par gange, og jeg synes det er virkelig irriterende at gå i stå med sin opgave.
7. Hvad savner du mest i din normale hverdag: I skolen? Fritidsaktiviteterne? Samværet med vennerne? I andre fællesskaber?
– Jeg savner rigtig meget at spille fodbold og at kunne være i skolen og være sammen med folk, og så er det svært at skulle være sammen med sin familie, ikke fordi man fordi man ikke elsker dem, men man kan godt blive lidt træt af det på et tidspunkt. Men altså det med samvær med venner. Heldigvis ses vi et par gange om måneden, altså vi har jo været ud at cykle en masse.
8. Hvordan er din hverdag forløbet: Er den skemalagt sammen med dine forældre? Eller laver du lektier, når du har lyst? Er du sammen med nogen fysisk, men på afstand, i fritiden? Er du digitalt sammen med vennerne og hvordan foregår det, og hvad ”laver” i?
– Jeg laver bare lektier, når jeg lige har tid, fordi vi har rigtig meget skolearbejde, så det er lidt svært at skemalægge, hvornår man laver lektier. Men jeg er sammen med en fra min klasse, vi er sammen ret tit men selvfølgelig så holder vi afstand. Jeg er ikke meget sammen med mine venner digitalt, det er sjovere at være rigtig sammen med dem.
9. Hvad er sværest ved at være næsten isoleret i coronatiden? Fortæl om, hvad du savner? Hvordan det har været for dig at være så meget alene/sammen med familien? Har du været, er du, bange for at blive smittet?
– Jeg savner rigtig meget at spille fodbold, og så savner jeg at kunne komme ud af mit hus meget mere end jeg kan i disse tider. Men det er være sammen med familien er en lille problem for mig for så er vi mere end 12 personer.
Vester Skerninge Friskole, Vera, elev i 6. klasse
10. Hvilke positive oplevelser kan du tage med dig fra coronatiden? I forhold til fx anderledes fællesskaber og til andre måder at kunne hjælpe og støtte hinanden?
– Altså for mig er det en god oplevelse at finde ud af, at det faktisk er dejligt nogen gange at være i skole og ikke bare være derhjemme, fordi det er meget nemmere og lave opgaver i skolen end det er at sidde herhjemme alene. Jeg tror, at vi støtter hinanden ved at være sammen, hvis vi holder afstand, og ja, overholder, hvad der bliver sagt, fordi så er der mindre risiko for at de bliver smittet, og så er der større sandsynlighed for, at vi kan komme tilbage i skole hurtigere
Vester Skerninge Friskole, Maia, elev i 6. klasse
1. Hvordan var din første reaktion, da du fandt ud af, at du ikke skulle i skole i mindst 14 dage?
– Min reaktion da jeg først fik at vide, at jeg ikke skulle i skole i 2 uger, var at det var vildt nederen, fordi vi var lige nået til Edit 24. Ugen. Og vi skulle til Tyskland.
2. Hvordan synes du, det er at blive undervist på afstand og digitalt?
– Jeg synes, at det er vildt kedeligt at blive undervist digitalt, fordi så kan man ikke se sine venner ligesom man plejer.
3. Fortæl om de opgaver, du har fået. Har de været spændende og anderledes? Synes du, der er for mange, for få eller et passende antal opgaver?
– De opgaver, vi har fået er lidt anderledes, fordi at vi cykler meget. Vi cykler til nogle løb vores lærer giver os, og så er der også nogle opgaver over nettet, de er lidt kedelige. Jeg synes der er passende mange lektier.
4. Er der mange opgaver i de digitale ”lærebøger” skolen har, og hvordan er det at sidde alene og løse opgaverne?
– Der er lidt digitale opgaver på nettet til os. Det er rigtig kedeligt at lave sine lektier selv, fordi man plejer at arbejde sammen med andre, når man er i skole.
5. Hvordan ”snakker” du med dine lærere, og hvor ofte møder I hinanden digitalt, og hvordan?
– Jeg skriver til min lærer over Elev intra, og hele klassen mødes på en app der heder Zoom hver dag klokken 09,00 og nogle gange om efter middagen.
6. Hvordan takler du det, når du ikke kan tale med en lærer eller en kammerat, hvis du fx går i stå med en opgave, eller er blevet usikker på løsningen af den?
– Så spørger jeg enten mine forældre eller jeg skriver til min lærer.
7. Hvad savner du mest i din normale hverdag: I skolen? Fritidsaktiviteterne? Samværet med vennerne? I andre fællesskaber?
– Jeg savner at kunne spille fodbold med vennerne i frikvartererne og at kunne være sammen med vennerne efter skole.
8. Hvordan er din hverdag forløbet: Er den skemalagt sammen med dine forældre? Eller laver du lektier, når du har lyst? Er du sammen med nogen fysisk, men på afstand, i fritiden? Er du digitalt sammen med vennerne og hvordan foregår det, og hvad ”laver” i?
– Min hverdag er lidt skemalagt. Jeg er sammen med vennerne, når vi får opgaver for, når vi skal ud at lave et løb, men ellers er jeg sammen med mine venner digitalt, der snakker vi sammen og spiller lidt nogle gange.
9. Hvad er sværest ved at være næsten isoleret i coronatiden? Fortæl om, hvad du savner? Hvordan det har været for dig at være så meget alene/sammen med familien? Har du været, er du, bange for at blive smittet?
– Det sværeste er nok ikke at kunne se sine venner så tit. Jeg savner at kunne hygge med klassen. Jeg synes, det har været kedeligt og sjovt, kedeligt på grund af, at man ikke kan gå udenfor, sjovt, fordi at man er mere sammen med sin familie, så man får et tættere bånd. Jeg var bange for at blive smittet, da det lige var kommet til Danmark, men jeg er ikke bange for det mere.
10. Hvilke positive oplevelser kan du tage med dig fra coronatiden? I forhold til fx anderledes fællesskaber og til andre måder at kunne hjælpe og støtte hinanden?
– Jeg vil nok kunne tage min families nye fællesskab med mig når coronatiden er slut.
Vester Skerninge Friskole, Lucas, elev i 6. klasse
1. Hvordan var din første reaktion, da du fandt ud af, at du ikke skulle i skole i mindst 14 dage?
– Jeg blev glad
2. Hvordan synes du, det er at blive undervist på afstand og digitalt?
– Det er godt
3. Fortæl om de opgaver, du har fået. Har de været spændende og anderledes? Synes du, der er for mange, for få eller et passende antal opgaver?
– qr løbet var godt. Og vi har nok lektier
4. Er der mange opgaver i de digitale ”lærebøger” skolen har, og hvordan er det at sidde alene og løse opgaverne?
– Det er kedeligt at sidde alene
5. Hvordan ”snakker” du med dine lærere, og hvor ofte møder I hinanden digitalt, og hvordan?
– Jeg snakker med dem som jeg snakker med alle andre
6. Hvordan takler du det, når du ikke kan tale med en lærer eller en kammerat, hvis du fx går i stå med en opgave?
– Det ved jeg ikke
7. Hvad savner du mest i din normale hverdag: I skolen? Fritidsaktiviteterne? Samværet med vennerne? I andre fællesskaber?
– Fodbold i frikvarteret. Altså for mig er det en god oplevelse at finde ud af, at det faktisk er dejligt nogen gange at være i skole og ikke bare være derhjemme, fordi det er meget nemmere og lave opgaver i skolen end det er at sidde herhjemme alene. Jeg tror, at vi støtter hinanden ved at være sammen, hvis vi holder afstand, og ja overholder, hvad der bliver sagt, fordi så er der mindre risiko for at de bliver smittet, og så er der større sandsynlighed for, at vi kan komme tilbage i skole hurtigere.
8. Hvordan er din hverdag forløbet: Er den skemalagt sammen med dine forældre? Eller laver du lektier, når du har lyst? Er du sammen med nogen fysisk, men på afstand, i fritiden? Er du digitalt sammen med vennerne og hvordan foregår det, og hvad ”laver” i?
– Det er meget forskelligt
9. Hvad er sværest ved at være næsten isoleret i coronatiden? Fortæl om, hvad du savner? Hvordan det har været for dig at være så meget alene/sammen med familien? Har du været, er du, bange for at blive smittet?
– Det er svært at få motivation til at motionere, da du ikke bare kan gå ud og spille fodbold med alle vennerne
10. Hvilke positive oplevelser kan du tage med dig fra coronatiden? I forhold til fx anderledes fællesskaber og til andre måder at kunne hjælpe og støtte hinanden?
– Det er fedt at være hjemme og få meget tid til sig selv
Vester Skerninge Friskole. Rasmus, elev i 6. klasse
1. Hvordan var din første reaktion, da du fandt ud af, at du ikke skulle i skole i mindst 14 dage?
– I starten tænkte jeg bare ej hvor fedt, men da der kom flere dages forbud, så blev jeg
træt af det.
2. Hvordan synes du, det er at blive undervist på afstand og digitalt?
– det er jeg ikke så vild med, da jeg føler det virker lidt falsk.
3. Fortæl om de opgaver, du har fået. Har de været spændende og anderledes? Synes du, der er for mange, for få eller et passende antal opgaver?
– det virker meget passende.
4. Er der mange opgaver i de digitale ”lærebøger” skolen har, og hvordan er det at sidde alene og løse opgaverne?
– det er meget kedeligt, fordi vi bare sidder for os selv.
5. Hvordan ”snakker” du med dine lærere, og hvor ofte møder I hinanden digitalt, og hvordan?
– Vi gør det over noget der hedder zoom. Vi holder møder hver morgen fra klokken 9:00 af.
6. Hvordan takler du det, når du ikke kan tale med en lærer eller en kammerat, hvis du fx går i stå med en opgave, eller er blevet usikker på løsningen af den?
– så kan jeg skrive til min lærer eller spørge min søster til råds.
7. Hvad savner du mest i din normale hverdag: I skolen? Fritidsaktiviteterne? Samværet med vennerne? I andre fællesskaber?
– samværet med vennerne og spille fodbold oppe på skolen.
8. Hvordan er din hverdag forløbet: Er den skemalagt sammen med dine forældre? Eller laver du lektier, når du har lyst? Er du sammen med nogen fysisk, men på afstand, i fritiden? Er du digitalt sammen med vennerne og hvordan foregår det, og hvad ”laver” i?
– jeg får lektier for hver dag af min lærer, og jeg snakker mest med vennerne digitalt i den her tid.
9. Hvad er sværest ved at være næsten isoleret i coronatiden? Fortæl om, hvad du savner? Hvordan det har været for dig at være så meget alene/sammen med familien? Har du været, er du, bange for at blive smittet?
– det har været svært, at man ikke må være så meget sammen med vennerne. Jeg er ikke bange for selv at få virussen, men at jeg så smitter mine bedsteforældre er jeg bange for.
10. Hvilke positive oplevelser kan du tage med dig fra coronatiden? I forhold til fx anderledes fællesskaber og til andre måder at kunne hjælpe og støtte hinanden?
– at holde hovedet koldt.
Vester Skerninge Friskole, Vera, elev i 6. klasse
1. Hvordan var din første reaktion, da du fandt ud af, at du ikke skulle i skole i mindst 14 dage?
– jeg syntes, at det var fedt ikke at komme i skole, så kunne man være mere sammen med familien.
2. Hvordan synes du, det er at blive undervist på afstand og digitalt?
– Jeg synes, at det er ret irriterende. Altså det at sidde og kigge på en skærm tre timer streg, er ret nederen. Og det er mærkeligt syntes jeg.
3. Fortæl om de opgaver, du har fået. Har de været spændende og anderledes? Synes du, der er for mange, for få eller et passende antal opgaver?
– Altså jeg har egentlig bare fået de samme opgaver, som jeg ville have fået ellers. Vi får dog ikke rigtigt undervisning i bøgerne, men feks. har vi matematik på geogebra i stedet for multi-bogen. Og så har vi været ude på et par løb, med nogle poster der hang rundt omkring i naturen, hvor vi så skulle cykle rundt og finde dem sammen med en fra klassen. Vi mødtes allesammen til sidst på et lille græsområde. Vi holdt dog ikke helt så meget afstand, som vi skulle, meeen mon ikke nok det går? Jeg synes der er en helt fin mængde lektier, fra kl. 09.00 om morgenen til kl. 12.00 om middagen. Det passer meget godt til hvad jeg kan holde til.
4. Er der mange opgaver i de digitale ”lærebøger” skolen har, og hvordan er det at sidde alene og løse opgaverne?
– Nej der er ikke specielt mange opgaver, synes jeg, men det er på en måde lidt dejligt og lidt mærkeligt på samme tid at være alene om at lave lektierne. Man kan sidde og høre musik og spise en mad, hvis det er det, man vil.
5. Hvordan ”snakker” du med dine lærere, og hvor ofte møder I hinanden digitalt, og hvordan?
– I vores klasse mødes vi hver dag kl. 09.00, bortset fra i weekenden, på et program der hedder “zoom”. Zoom er en app, hvor du kan se de andre fra din klasse over iPad eller computer.
6. Hvordan takler du det, når du ikke kan tale med en lærer eller en kammerat, hvis du fx går i stå med en opgave, eller er blevet usikker på løsningen af den?
– Så kan man kontakte vores lærer, ellers så springer jeg opgaven over, eller spørger min mor eller far.
7. Hvad savner du mest i din normale hverdag: I skolen? Fritidsaktiviteterne? Samværet med vennerne? I andre fællesskaber?
– Jeg savner nok mest at være sammen med nogen, selvom jeg føler mig lidt ensom i min klasse, men stadig savner jeg at være sammen med nogen andre mennesker end min familie. For tro mig, man kan godt blive meget irriteret, hvis man er sammen med de samme mennesker for længe! Så savner jeg også at kunne tage ud i byen og købe noget tøj, og jeg savner at kunne besøge min familie og mine bedsteforældre, som man specielt ikke må se nu. Og jeg savner at rejse og tage på ture til København og TIVOLI!!!
8. Hvordan er din hverdag forløbet: Er den skemalagt sammen med dine forældre? Eller laver du lektier, når du har lyst? Er du sammen med nogen fysisk, men på afstand, i fritiden? Er du digitalt sammen med vennerne og hvordan foregår det, og hvad ”laver” i?
– Kl. 09.00 er der et morgenmøde på zoom hver dag, og så fortæller læreren, hvad vi skal lave af lektier. Jeg er nok sammen med nogen fra min klasse ca. hver uge. Jeg har feks. været sammen med min veninde Kirstine fra Odense et par gange, og min veninder Agnes og Natacha fra klassen. I dag skal jeg være sammen med en pige fra min gamle klasse der hedder Aja. Vi skal lave franske macarons.
9. Hvad er sværest ved at være næsten isoleret i coronatiden? Fortæl om, hvad du savner? Hvordan det har været for dig at være så meget alene/sammen med familien? Har du været, er du, bange for at blive smittet?
– Jeg savner virkelig mine bedsteforældre, og mine kusiner og fætre, min moster, mine onkler, min faster og bare hele min familie derude. Jeg savner at gøre mere normale ting. Som når man går udenfor, så går man en stor bue om andre mennesker. Det gør man jo ikke normalt. Jeg synes at det er meget dejligt at være sammen med familien, og det er da også hyggeligt nok at være hjemme, men jeg savner en mere normal hverdag!
10. Hvilke positive oplevelser kan du tage med dig fra coronatiden? I forhold til fx anderledes Fælleskaber og til andre måder at kunne hjælpe og støtte hinanden?
– Der er mere fokus på, at man skal huske at vaske hænder, og at der er bakterier overalt. Der er også mange steder, hvor man kan se a klimaforandringer. Feks. at i Venedig er vandet mindre forurenet, fordi at der ikke er ligeså mange biler der kører rundt og forurener, og der er ikke nogen fly som flyver, så der bliver jo sparet sindsygt meget benzin.
– at holde hovedet koldt.- Der er mere fokus på, at man skal huske at vaske hænder, og at der er bakterier overalt. Der er også mange steder, hvor man kan se a klimaforandringer. Feks. at i Venedig er vandet mindre forurenet, fordi at der ikke er ligeså mange biler der kører rundt og forurener, og der er ikke nogen fly som flyver, så der bliver jo sparet sindsygt meget benzin.
– at holde hovedet koldt.