Enghaveskolen Faaborg, forælder Marianne Jensen mor til dreng i 8 kl.
1. Hvad var jeres umiddelbare reaktion, da I blev informeret om sygdommens alvor, der resulterede i lukninger af daginstitutioner og skoler?
At skolerne blev lukket ned, fortalte om alvoren. Vi var trygge ved at vores dreng ikke skulle i skole.
2. Hvordan reagerede jeres barn/børn på nedlukningen?
Stille og roligt.
3. Hvordan har du/I planlagt hjemmeundervisningen sammen med jeres barn/børn, og hvilke udfordringer har det medført?
Vi lavede med det samme et skema … skole … motion … praktiske opgaver.
4. Hvad er din/jeres vurdering af de opgaver børnene har fået fra de enkeltelærere? Herunder tilpas, for mange, spændende, udeskole-ideer, åbne- eller lukkede opgaver mm.?
´Vi syntes opgaverne har været for få og ensidige (kun matematik og ganske lidt dansk). Vi har selv suppleret med andre fag.
5. Hvordan har du/I oplevet pludselig at stå med det største ansvar for undervisningen af barnet/børnene?
Det har ikke rystet os.
6. På hvilke måder har lærerne kommunikeret med dig/jer og barnet/børnene i familien?
Vores dreng har haft daglig kontakt med lærer. Vi har intet hørt fra lærer, tog selv kontakt, en dag der kun blev givet opgaver til to timer. Vores dreng går i 8. klasse.
7. Hvilke glæder og udfordringer har du/I oplevet ved at være sammen med
barnet/børnene 24/7?
Vi syntes, vi har fået en tættere kontakt med ham. Udfordringerne har ligget i, at der ikke er har været tilstrækkelige opgaver og indhold fra skolens side, til at fylde en hel skoledag (9-13).
8. Hvad har været det sværeste for jeres barn/børn i isolationsperioden? Herunder ”samvær” med vennerne, ikke at kunne deltage i fritidsaktiviteter, at skulle være i skole næsten ”alene” uden de sædvanlige fællesskaber?
Han savner det sociale fysiske fællesskab og den direkte kontakt med lærerene.
9. Hvilke tanker gør du/I dig om den langsomme genåbning af skolen, er du/I trygge ved genåbningen?
Ja, dog kan vi se muligheder for, at de store klasser vil kunne undervises i andre lokaler i byen, hoteller, foreninger og lignende. Eller roterende på byens museer; dette 2-3 timer pr dag.