Vester Skerninge Friskole, forælder Erla Ingvarsdóttir
1. Hvad var jeres umiddelbare reaktion, da I blev informeret om sygdommens alvor, der resulterede i lukninger af daginstitutioner og skoler?
Vi var bekymrede og fattede. Vi startede med at lave planer for dagene for at holde os i gang, og vi kørte en stram struktur i familien i hverdagene. Vi var bekymrede for nogle familiemedlemmer og rejser. Men forsøgte ikke at tænke for langt frem.
2. Hvordan reagerede jeres barn/børn på nedlukningen?
Vores mellemste dreng i 8.klasse græd og var bange. Han kunne ikke rumme det. Og ellers var de konstruktive og forsøgte at tænke på de gode ting som fx mere tid med familien.
3. Hvordan har du/I planlagt hjemmeundervisningen sammen med jeres barn/børn, og hvilke udfordringer har det medført?
Vi var hjemme alle sammen i den første tid, så der kunne jeg være meget opbakkende og hjælpende. Derudover bagte vores datter i 6.klasse meget. Vi fik lavet stram struktur i hverdagene, så der var forskel på hverdag og weekend. Skole fra ca. 9 – 14 med frokost og frikvarter og tvungen cykeltur/motion hver dag. Heldigvis var vejret supergodt.
4. Hvad er din/jeres vurdering af de opgaver børnene har fået fra de enkelte lærere? Herunder tilpas, for mange, spændende, udeskole-ideer, åbne- eller lukkede opgaver m.m.?
Jeg synes lærerne har været gode til at lave en simpel struktur med relevant indhold fra starten. Det, der måske har manglet er fis og ballade og nogle diskussioner.
5. Hvordan har du/I oplevet pludselig at stå med det største ansvar for undervisningen af barnet/børnene?
Vi er to lærere, så det faldt meget naturligt.
6. På hvilke måder har lærerne kommunikeret med dig/jer og barnet/børnene i familien?
De har kommunikeret via intra, via Youtube (morgensang) , via Zoom (med eleverne) og ringet os op.
7. Hvilke glæder og udfordringer har du/I oplevet ved at være sammen med barnet/børnene 24/7?
Det var en dejlig bobbel, da vi alle var hjemme. Vores 8.klasses dreng fik lidt stres af al den familieaktivitet, vi havde. Al den hygge og pligter og begyndte at føle sig lidt stresset.
Så måtte vi justere på forventningerne. Vi har nogle børn, der interesserer sig for mange ting og er gode til at finde på ting at lave og lære nyt. Jonglere, køre på et-hjulet cykel, male billeder m.m.
Da jeg selv begyndte på job igen efter åbning 1, røg strukturen lidt, men da nyder børnene at styre dagen mere selv. Og det klarer de fint.
Og alle har nydt, at det sociale krav er hvisket væk. I starten i hvert fald. 😉
8. Hvad har været det sværeste for jeres barn/børn i isolationsperioden?
Herunder ”samvær” med vennerne, ikke at kunne deltage i fritidsaktiviteter, at skulle være i skole næsten ”alene” uden de sædvanlige fællesskaber?
Ikke at kunne komme til fritidsaktiviteter og ikke at kunne styre sin egen dag.
9. Hvilke tanker gør du/I dig om den langsomme genåbning af skolen, er du/I trygge ved genåbningen?
Ja – det er jeg, men vi er heller ikke i risikozone for at blive hårdt ramt.